مدل‌سازی معادلات ساختاری اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روان شاسی ،دانشگاه ازاد اسلامشهر ،تهران ایران

2 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران

3 استادیار علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران

چکیده

مقدمه و هدف: اعتباربخشی به‌عنوان ابزار تضمین کیفیت و عاملی برای ارزیابی برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش معرفی شده است. با اینحال، هنوز مدلی برای اعتباربخشی برنامه های آموزشی این سازمان وجود ندارد. بر این اساس مدل‌سازی معادلات ساختاری اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین مورد پژوهش قرار گرفته است.

روش شناسی پژوهش: این تحقیق کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر زمان مقطعی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، 16689 نفر نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین بر اساس داده‌های سامانه LTMS بود. حجم نمونه با بهره‌گیری از جدول کرجسی و مورگان 300 نفر برآورد و با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در ادامه از آزمون‌های تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در محیط نرم‌افزارهای spss و smartpls استفاده گردید.

یافته‌ها: براساس نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی، الگوی اعتباربخشی برنامه آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین دارای ابعاد منابع انسانی، عوامل زمینه‌ای، سازمانی، به صرفه بودن و عملکرد و همچنین مؤلفه‌و شاخص ویژه هر بعد است. همچنین براساس نتایج آزمون فریدمن، تفاوت معنی‌داری بین رتبه‌های ابعاد و مؤلفه‌های سازنده این الگو وجود دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: الگوی ارائه شده از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است و می‌توان از آن جهت ارزیابی برنامه آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین استفاده کرد. با اینحال عدم ارتباط دوسویه ابعاد الگو، نشان دهنده عدم انعطاف پذیری و اصلاح مؤلفه‌های این برنامه است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the structural equations of accreditation of the training program of human resources of education of Qazvin province

نویسندگان [English]

  • Mehdi Rahiminezhad 1
  • saeid moradi 2
  • batol faghiharam 3
  • Firoz kiyoumarsi 2
1 Student of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamshahr Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azad University of Islamshahr, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamshahr Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Accreditation has been introduced as a quality assurance tool and a factor for evaluating the programs of the education organization. However, there is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched.

research methodology: This research is practical in terms of collecting survey data and cross-sectional time. The statistical population of the research was 16,689 education personnel of Qazvin province based on the data of the LTMS system. The sample size was estimated to be 300 people using the Krejcie and Morgan table and was selected by stratified random method. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used from the qualitative section, and to describe them, average and standard deviation statistics were used. Further, confirmatory factor analysis and Friedman's test were used to analyze the data in spss and smartpls software at a significance level of 0.05.

Findings: Based on the results of the confirmatory factor analysis test, the accreditation model of the Qazvin province education human resources training program has the dimensions of human resources, contextual factors, organizational factors, efficiency and performance, and specific components and indicators of each dimension. Also, based on the results of Friedman's test, there is a significant difference between the ranks of the dimensions and components of this model.

Conclusion: The model presented in this research has a good fitting and validity and can be used to evaluate the training program of Qazvin province's human resources. However, the lack of two-way correlation of the dimensions of the model indicates the lack of flexibility and modification of the components of this program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human resources
  • Educational program
  • Modeling
  • Accreditation
  • Education