رابطه نگرش اساتید نسبت به دوره های آموزش مجازی با تعلل ورزی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی زبانهای خارجی ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه نگرش اساتید نسبت به دوره‎ های آموزشی مجازی با تعلل‎ ورزی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران می‌باشد.

این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش پژوهش، همبستگی می‎باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به تعداد 4650 نفر و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به تعداد 308000 می‎باشد که براساس فرمول کوکران 357 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه مربوط به اساتید و تعداد 211 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری دانشجویان انتخاب شدند. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر سه پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1394) و تعلل ورزی تحصیلی سواری (1390) و سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) است. به منظور تحلیل داده‎ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماری Spss استفاده شد.

یافته‌های پژوهش نشان داد بین نگرش به آموزش مجازی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی‏ دار وجود دارد و بین سرزندگی تحصیلی با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی‎دار وجود دارد و بین نگرش اساتید نسبت به دوره های آموزشی مجازی با تعلل‎ ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی‎ دار وجود دارد. بین نگرش به آموزش مجازی با تعلل‎ورزی تحصیلی با میانجی سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی‎ دار وجود دارد.

دانشجویان به اتفاق بر این باورند که سیستم آموزش مجازی دارای فوائد بسیاری است و می‎تواند مشکلات متعددی را از پیش پای دانشجویان کنار بزند. بر این اساس رغبت تحصیلی در آنها افزایش یافته و تعلل‎ورزی تحصیلی به حداقل خواهد رسید. از طرفی وجود هزینه‎های پایین استفاده از سیستم آموزش مجازی باعث شده که هم اساتید و هم دانشجویان از این روند راضی باشند و با تشکیل کارگاهها و دوره‎های آموزشی در دانشگاه‎ها اقداماتی برای آشناسازی و فرهنگ‎سازی درباره چگونگی استفاده علمی از شبکه‎های مجازی و آشنایی دانشجویان با انواع شبکه‎های علمی مجازی در جهت بهبود و تقویت یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان تلاش نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between professors 'attitudes toward virtual education courses and academic procrastination with emphasis on the mediating role of students' academic vitality of Islamic Azad University of Tehran

نویسنده [English]

  • Leila Poloei
Department of Foreign Languages, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction & Objective: The main purpose of this study is to investigate the relationship between professors' attitudes toward virtual training courses and academic procrastination of students of Islamic Azad University of Tehran.

Research methodology: This research is in terms of purpose in the field of applied research and in terms of research method is correlation. The statistical population includes 000 professors and students studying at the Islamic Azad University of Tehran in the academic year 1399-1400, of which 112 professors by simple random sampling and 246 students Statistical sample was selected by cluster random sampling. In the present study, two questionnaires were used, including the Attitude Towards Virtual Education of Patriots and Colleagues (2015) and the Rush Academic Procrastination (2011). Data analysis was performed using Spss software.

Findings: The findings showed that there is a negative and significant relationship between professors' attitudes toward virtual education courses (interest in working in the virtual environment and the importance of virtual education) and academic procrastination of students of the Islamic Azad University of Tehran. There is a positive and significant relationship between professors' attitudes toward virtual training courses (anxiety about working in a virtual environment) and academic procrastination of students of Islamic Azad University of Tehran. The results showed that the components of the importance of e-learning and the anxiety of working in the virtual environment have the highest predictive power of the variable of academic procrastination.

Discussion and Conclusion: Students unanimously believe that the virtual learning system has many benefits and can eliminate many problems for students. Accordingly, academic interest in them will increase and academic procrastination will be minimized. On the other hand, the low cost of using the virtual education system has made both professors and students satisfied with this process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • importance of virtual education
  • Anxiety about working in a virtual environment
  • Interest in working in a virtual environment
  • Academic procrastination
  • Academic vitality
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 65
فروردین و اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 26 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 02 شهریور 1401