ارائه مدل کاهش خستگی شغلی آموزگاران دوره ابتدایی با تکیه بر نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.

3 گروه علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل کاهش خستگی شغلی آموزگاران دوره ابتدایی با تکیه بر نظریه داده بنیاد (پاییز سال 1402) انجام شد.

روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختارمند بوده است. حجم نمونه تا اشباع نظری نیز 16 نفر از آموزگاران مدارس در شهر ایذه بود که به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نرم‌افزار مورد استفاده در این پژوهش، نرم‌افزار کیفی MAXQDA-2020 بوده است. رویکرد مورد استفاده نیز با اتکا به نظریه داده بنیاد Strauss و Corbin(1990) بوده است.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مدل کاهش خستگی شغلی آموزگاران دوره ابتدایی در عنصر شرایط علّی دارای 4 کد محوری روانشناختی، رفتاری، سازمانی و جمعیت شناختی؛ در عنصر شرایط زمینه‌ای دارای 5 کد محوری سازمانی، روانشناختی، محیطی، رفتاری و فرهنگی؛ در عنصر شرایط مداخله‌گر دارای 3 کد محوری سازمانی، رفتاری و سلامت بوده که در راستای آن 5 دسته راهبرد در قالب راهبردهای مدیریتی، سلامت و فرهنگی توسط آموزگاران به کار گرفته می‌شود که در نتیجه آن پیامدهای روانشناختی، آموزشی و مدیریتی را به دنبال خواهد داشت.

بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد توجه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش به شاخص‌های شناسایی شده در این پژوهش می‌تواند به منظور بهبود کارایی آموزگاران مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the Model of Reducing the Job Fatigue of Primary School Teachers based on the Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Shakib Lajmiri 1
  • leila bahmaee 2
  • Mohammadreza Taheri 3
1 Department of Educational Management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 Department of Primary Education, Omidiyeh Branch, Islamic Azad University, Omidiyeh, Iran
3 Department of Educational Sciences, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Introduction: The current research was conducted with the aim of presenting a model of reducing the job fatigue of primary school teachers based on the Grounded theory (Autmn of 2023).

research methodology: The approach of the current research was qualitative and the data collection tool was a semi-structured interview. The sample size up to theoretical saturation was 16 school teachers in Izeh city who were selected as a sample in a purposeful way. The software used in this research was MAXQDA-2020 qualitative software. The approach used was based on the data theory of Strauss and Corbin (1990).

Findings: The findings showed that the model for reducing primary school teachers' job fatigue in the element of causal conditions has 4 psychological, behavioral, organizational and demographic core codes; In the background conditions element, there are 5 organizational, psychological, environmental, behavioral and cultural core codes; In the element of intervention conditions, there are 3 core codes of organization, behavior and health, in line with which 5 categories of strategies are used by teachers in the form of management, health and cultural strategies, which will result in psychological, educational and managerial consequences.

Conclusion: It seems that the attention of education professionals to the indicators identified in this research can be useful in order to improve the efficiency of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers
  • Job Fatigue
  • Elementary school
  • Grounded Theory