طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، واحدمشهد ، دانشگاه آزد اسلامی ، مشهد ، ایران

2 گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی ، واحدمشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد ، ایران

3 گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان با رویکرد آمیخته صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمع‌آوری داده‌ها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مولفه‌های الگو، از روش کیفی و مصاحبه‌های عمیق استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی، 16 نفر از خبرگان دانشگاهی می‌باشد که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی استفاده شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و معلمان شهر زابل، بود که 200 نفر به وسیله فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده‌ها در این بخش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده‌های بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار مکس کیودی آ و تحلیل داده‌های بخش کمی هم به روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار آموس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد اصلی توانمندسازی با رویکرد توسعه حرفه ای معلمان در شش بعد شناسایی شد و الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است. همچنین مشخص شد بین وضع موجود این متغیر با مولفه‌ها با وضع مطلوب‌شان اثر معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an empowerment model with the professional development approach of teachers:

نویسندگان [English]

  • Habib Khumri 1
  • elham fariborzi 2
  • naziasadat nasseri 3
1 PhD student in Educational Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Department of Educational Sciences and Educational Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
3 Department of Educational Sciences and Educational Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of designing an empowerment model with the professional development approach of teachers with a mixed approach. This research is exploratory in terms of practical purpose and in terms of data collection method, which has been analyzed with a mixed (qualitative-quantitative) approach. In the first stage, qualitative method and in-depth interviews were used to identify the components of the model. Participants in the qualitative part are 16 university experts who were selected by snowball method. In the second step, a quantitative method was used to fit the model designed in the qualitative section. In the quantitative part, the statistical population included managers, experts and teachers of Zabul city, and 200 people were selected using Cochran's formula and stratified random method. it placed. Qualitative part data analysis was done by coding method and using MaxQdia software and quantitative part data analysis was done by structural equation modeling method and Amos software. The results of the research showed that the main dimensions of empowerment with the professional development approach of teachers were identified in six dimensions and the designed model has an acceptable fit. It was also found that there is a significant effect between the current state of this variable and the components with their desired state.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • professional development of teachers
  • education
  • schools