رابطه مشارکت در ورزش و سطح سواد بدنی با ابعاد کیفیت زندگی معلمان در بحران کوید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: ادامه زندگی سالم معلّمان ورزش در هنگامه اپیدمی جهانی به فعالیت بدنی منظّم و برخورداری از دانش مناسب در طول فرآیند قرنطینه بستگی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مشارکت در ورزش و سطح سواد بدنی با ابعاد کیفیت زندگی معلّمان در بحران کوید 19 بود.

روش‌شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر نحوه جمع‌آوری اطلاعات از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان تربیت‌بدنی استان ایلام به تعداد 321 نفر بود. روش نمونه‌گیری به صورت نمونه‌گیری تصادفی بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 185 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه شامل؛ پرسشنامه مشارکت در ورزش گیل و همکاران (1993)، پرسشنامه سطح سواد بدنی هیگز و همکاران (2008) و پرسشنامه کیفیّت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی کانونی به وسیله نرم‌افزار SPSS22 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد مشارکت در ورزش و سطح سواد بدنی با مولفه‌های کیفیّت زندگی معلّمان در دو بعد به‌طور معنی‌دار و به‌صورت دوسویه(کانونی) همبسته بودند و قوی‌ترین رابطه بین مشارکت در ورزش و سلامت اجتماعی بود.

بحث و نتیجه‌گیری: باید هنگام انتصاب و استخدام معلمان تربیت‌بدنی سطح سلامت جسمی آن‌ها سنجیده شود و به مرور زمان بعد از استخدام ایشان نیز در فاصله زمانی مشخص سلامت جسمی آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد و در صورت وجود مشکل اقدامات اصلاحی لازم به عمل آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between participation in sports and the level of physical literacy with the dimensions of teachers' quality of life in the Covid-19 crisis

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Ferdowsi 1
  • Akbar Khalili 2
1 Assistant Professor, Department of sport management, Payame noor University, Tehran, Iran.
2 MA student, Department of sport management, Faculty of sport sciences, Payame noor University, Iran.
چکیده [English]

Introduction: continuation of the healthy life of sports teachers during the global epidemic depends on regular physical activity and having proper knowledge during the quarantine process. The purpose of this study was to investigate the relationship between participation in sports and the level of physical literacy with the quality of life of teachers during the Covid-19 crisis.

research methodology: The present research is applied research in terms of its purpose and a survey in terms of the method of data collection. The statistical population of the present study included all physical education teachers of Ilam province, numbering 321 people. The sampling method was random sampling, and the sample size was 185 people selected using Cochran's formula. To collect data three questionnaires including; the Sports participation questionnaire by Gill et al. (1993), the physical literacy level questionnaire by Higgs et al. (2008), and the World Health Organization quality of life questionnaire (1996) were used. To analyze the data, focal correlation tests were used by SPSS22 software.

Findings: The results of the research showed that participation in sports and the level of physical literacy were significantly and bidirectionally correlated with the components of teachers' quality of life in two dimensions, and the strongest relationship was between participation in sports and social health.

Conclusion: When appointing and hiring physical education teachers, their physical health level should be measured and over time after their employment, their physical health should be measured at a certain time interval, and if there is a problem, necessary corrective measures should be taken.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Participation in sports
  • Physical literacy
  • Quality of life
  • Covid-19 crisis