الگوی ابتکارمحوری دانشگاهی و تعاملات مولفه های ارتباطی آن(مطالعه موردی: دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد

2 مدیر گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال

3 دانشگاه شهید بهشتی

4 دانشگاه شهید رجایی

چکیده

مقدمه و هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی جهت ابتکارمحوری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران بود که به روش‌های کیفی و کمی انجام شد.

روش شناسی پژوهش: جامعه آماری کلیه مدیران ارشد و معاونان و اعضای هیئت علمی و اساتید رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بوده که نمونه‌ها در بخش کیفی 38 نفر (نمونه‌گیری هدفمند-گلوله برفی) و در بخش کمی 280 نفر با روش تصادفی (جامعه آماری 3500 نفر) انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه‌های باز بوده (تائید روایی توسط اساتید و پایایی با روش بازآزمون و روش توافق درون‌موضوعی 75 % تخمین زده شد) و در بخش کمی پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته‌ (تائید روایی توسط خبرگان و پایایی آلفای‌کرونباخ 5/89 % برآورد گردید) بود.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که تدوین استانداردها، آیین‌نامه‌ها و مقررات، طراحی مکانیزم‌های مالی و غیرمالی تشویقی، ایجاد بستر و زیرساخت فناوری، پیاده‌سازی و کاربرد فناوری، بهینه‌سازی فرآیندهای ابتکارمحوری، بکارگیری نیروی انسانی کارآمد، ایجاد مزیت رقابتی، ارتباطات درون و برون سازمانی مناسب، ارزیابی و پایش محیط و فرهنگ‌سازی مناسب دانشگاهی عوامل کلیدی در ایجاد دانشگاه ابتکارمحور می‌باشند.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که برای ایجاد محیطی خلاق و نوآور باید هر یک از الگوهای قانونی-حمایتی، رفتاری- ارتباطی، هویتی- فرهنگی، فناورانه-تکنولوژیکی و نیز عوامل انسانی- مالی را بهینه‌سازی نموده و در چارچوب تعاملات بین این عوامل تعادل مناسب برقرار نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Academic innovation-oriented model and interactions of its communication components (Case study: Islamic Azad Universities of Tehran)

نویسندگان [English]

  • Leila Abdoli 1
  • Narges Hassanmoradi 2
  • Mohammadhassan Pardakhtchi 3
  • Ghalamali Ahnadi 4
1 Ph.D of Islamic Azad University of Qeshm
2 Tehran North Branch, Islamic Azad University
3 Shahid Beheshti University
4 Shahid Rejaee University
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to design a model for innovation-oriented direction in Tehran Islamic Azad Universities, which was carried out using a qualitative and quantitative methods.

research methodology: The statistical population of all senior managers and deputies and faculty members and professors of different disciplines of Islamic Azad University of Tehran units was that the samples in the qualitative section of 38 people (target-shotgun sampling) and in the small part of 280 people were randomly selected (A population of 3500 people). Data collection tools were open in the qualitative section of the interview (validity validity was confirmed by the professors and reliability with re-test and internal-consensus method 89.99%) and in the quantitative part of the researcher-made questionnaire (verified by experts and reliability of alpha Cronbach was 75%).

Findings: The findings showed that the development of standards, bylaws and regulations, the design of incentive financial and non-financial mechanisms, the creation of the infrastructure and technology infrastructure, the implementation and application of technology, optimization of initiative processes, the use of efficient manpower, the creation of competitive advantage, internal and external communication Appropriate organization, assessment and monitoring of the environment and appropriate academic culture are key factors in building an innovative university.

Conclusion: The results show that in order to create a creative and innovative environment, each of the legal-supportive, behavioral-communicative, identity-cultural, technological-technological, as well as human-financial-based models should be optimized and in the framework of the interactions between these factors Equipped with the right balance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity and innovation
  • model
  • innovative university
  • technology
  • sustainable development