واکاوی فرصت ها و تهدیدات پست مدرنیسم از منظر اخلاق و ارزش‌های دینی با تاکید بر دلالت ها برای مدیران آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد زاهدان دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان ایران

چکیده

مقدمه و هدف: در تفکرات پست مدرن فراروایت‌ها نفی می‌شوند و هیچ گونه حقیقت ازلی و ابدی وجود ندارد که به مثابه آن یک آرمان بر زندگانی بشر حکم کند. آن‌ها اخلاق را نسبی می‌دانند و معتقدند تمام ارزش‌ها از جمله ارزش‌های دینی محصول انسان روشنفکر است و واژه‌هایی نظیر حقیقت را باید کنار گذاشت. در تئوری نوین (مدرن) تاکید برتاثیرات رهبری و مطالعه جایگاه قانونی رهبر در بوروکراسی مد نظر است، اما در فرانوین تمرکز بر چگونگی فرایند رهبری است. در سازمان های آموزشی عصر پست مدرنیسم، تمرکز بر توانمند سازی نیروی انسانی است. هدف از انجام این پژوهش واکاوی فرصت ها و تهدیدات پست مدرنیسم از منظر اخلاق و ارزش‌های دینی با تاکید بر دلالت ها برای مدیران آموزشی است .
روش شناسی پژوهش: روش به کار رفته در این پژوهش نظری رویکرد کیفی تحلیلی – انتقادی و استفاده از روش نظام مقوله‌ای استقرایی است .
یافته­ ها: دین و ارزش های دینی و اخلاقی و بازگشت به امور ثابت می تواند عامل مهم برای رهایی پست مدرن از این مشکلات باشد پست مدرنیست ها دین و اخلاق از یکدیگر کاملاً مجزا و مستقل است آن ها این اعتقاد را دارند که دین یک امر ماوراء طبیعی و اخلاق یک امر وابسته به انسان است که از طریق فرهنگ و ارتباط بین انسان ها معین می شود. اما مطلب صحیح این است که دین می تواند بنیاد اخلاق باشد و آن را ضمانت کند، دین به راحتی می تواند انضباط های اخلاقی محکم و پولادین را ایجاد کند. در سازمان های آمورشی، معلمان در انگیزه دهی، تسهیل جریان یادگیری، و تسهیل خلاقیت دانش آموزان نقش اساسی دارند .پست مدرنیسم، با داشتن دو ابزار شالوده شکنی و نظری پردازی خود انعکاسی و بنابراین با به چالش کشاندن چگونگی برنامه درسی مدرنیسم، بر تنوع رشته های درسی، توجه به برابری و تفاوتها، بازتولید قدرت مسلط بر جامعه و تأثیر فناوریهای نوین در برنامه درسی تأکید می کند که پاسخگوی نیازهای فراگیران در عصر کنونی (پست مدرنیسم) بشمار می آیند.
بحث و نتیجه­ گیری: وظایف اخلاقی انسان‌ها در پیشگاه خداوند تغییر ناپذیر هستند و در حالی تکلیف محسوب می‌شوند شاید انسان‌های روشنفکر عصر پست مدرن این ایراد را وارد نمایند که این تکالیف سخت و سنگین و اجرای آن برای انسان غیر ممکن است اما باید اشاره کرد که خداوند بر اساس توانایی انسان‌ها برای آن‌ها تکلیف معین می‌کند. رهبری برای رویارویی با سازمانهای پسانوگرا و افراد جدید نیازمند تحمل متغیر است. تنوع و خلاقیت در زیردستان باید توسط رهبران سازمان ها پرورش یابد. علتهای چندگانه، تفکر ارزشی و زیباشناسانه و واقعیتهای سازنده بایستی مورد پذیرش و مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the opportunities and threats of postmodernism from the point of view of moral and religious values with emphasis on implications for educational managers.

نویسنده [English]

  • Parisa Farokhinejad
Assistant Professor, Department of Educational Administration, Zahedan Branch, Islamic , Azad University
چکیده [English]

Introduction: In cogitatione recenti, metanarrationes negantur et nulla veritas aeterna et aeterna est quae vitam humanam uti idealem potest regere. Mores relativi existimant et omnia bona, etiam religiosa, intellectualia esse oriuntur, verbaque ut veritas repudianda est. Propositum huius inquisitionis est opportunitates et minas recentismi enucleare ex parte valorum ethicorum et religiosorum. Modus adhibitus in hac investigatione theoretica est accessus qualitativus analytico-criticus et usus systematis categorici inductiva. Inventiones ostendunt religionem et religiosam et moralem bona et ad res fixas reverti posse magni ponderis momentum, ut recentem ab his quaestionibus liberaret. res supernaturalis et moralis res ad homines refertur, quae per culturam et communicationem inter homines determinatur. Sed recte res est, quod religio potest esse fundamentum moralitatis ac fideiussoris, religio potest facile condere disciplinas morales et ferro validas. Officia moralia hominum immutabilia sunt coram Deo et, dum considerantur officia, fortasse populus intellectualis recentioris aetatis obicere potest haec difficilia et gravia officia eorumque exsecutionem hominibus impossibilia esse, at sciendum est. Deum ex facultate Hominis munus illis assignare.. In the modern theory, emphasis is placed on the effects of leadership and the study of the legal position of the leader in the bureaucracy, but in Franvin, the focus is on how the leadership process is. In educational organizations of the postmodern era, the focus is on empowering human resources. The purpose of this research is to analyze the opportunities and threats of postmodernism from the point of view of ethics and religious values, emphasizing the implications for educational managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • postmodernism
  • opportunities and challenges
  • ethica. religious values. educational managers
  1. Flick, Uwe (2000). De inquisitione qualitativa. Tehran: Ney Publishing(in persian)
  2. Bagheri, Khosrow (2019). Educatio et educatio in prospectu postmodernismi, Acta Psychologiae et Scientiarum Educationis, Universitas Tehran, annus secundus, numerus 1-4, Tehran(in persian)
  3. Beheshti, Saeed et Nikoyi, Roshank (2009). Explorationes circa philosophiam educationis religiosae ex contextu Islamicae(in persian)
  4. Tajik (2000) Transmodernismum et Discursus Analysis, Scientia Educationis Institutum Progressum. Philosophia Islamica et Kalam Quarterly, 23, 165-187 .( in Persian)
  5. Tawheed Pham Mohammad (2009), Discursus Ethicae et Politicae in paradigma modernae et postmodernitatis, Acta Legis et Scientiae Politicae, N. 54, p.( in Persian)
  6. Ward, Glenn (2011), Ethica Educationis in Postmodernismo, translata a Qadir Ranjbari, Sohriya Publications.( in Persian)
  7. Gellner, E.(2003). Postmodernism, reason and religion, Taylor & Francis e-Library.
  8. Jackson, L.(2007). Nietzsche and the Paradox of Postmodern Education. Philosophical Studies in Education ,Volume 38,.51-59.
  9. Lyotard, S.F. (1986). Toward a postmodernism condition: A Report of knowledge. Manchester university of Min.
  10. P. (1999). Curriculum Development in the postmodern Era. Feminism and Education.