ارائه الگوی سازمان بهره ور در سازمان های آموزشی و پژوهشی استان فارس با رویکرد توانمندسازی کارکنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت دولتی -منابع انسانی دانشگاه علوم تحقیقات تهران . بین الملل قشم

2 استاد یار ، رشته مدیریت دولتی -منابع انسانی عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج

3 گروه مدیریت دولتی-منابع انسانی، واحد بین الملل قشم، ،دانشگاه آزاد اسلامی قشم، ایران

چکیده

هدف تحقیق، ارائه الگوی سازمان بهره ور در سازمان های آموزشی و پژوهشی استان فارس در راستای سند تحول بنیادین با رویکرد توانمندسازی کارکنان بود. روش تحقیق، توصیفی است و جهت طاحی مدل از نظریه داده بنیاد استفاده شد. نمونه تحقیق شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان آموزش و پرورش آشنا به موضوع تحقیق بود ه بر اساس نمونه ‌گیری نظری و انجام 21 مصاحبه، داده های مورد نیاز جمع آوری و از طریق مراحل سه‌ گانه کد گذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته های تحقیق حکایت از آن داشت با توجه به مقادیر آماره t که بزرگتر از 96/1 (در سطح اطمینان 95 درصد) است تمامی مسیرها بین متغیرهای تحقیق مورد تایید و همچنین با توجه به مقادیر معنی داری بدست آمده (با توجه به کوچکتر بودن از 05/0) معنی دار هستند. یافته های بدست آمده از مدل نشان داد که الزامات مدیریتی، محیطی، فرهنگی و ارزشی، نوآوری و فناوری، ارتباطی و آموزشی و یادگیری می توانند شکل گیری سازمان بهره ور مبتنی بر سند تحول بنیادین را هموار سازند که موجب توانمندسازی مدارس، بهبود بهره وری و بهبود توانمندی های ارتباطی و همکاری می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the model of a productive organization in educational and research organizations of Fars province with a staff empowerment approach

نویسندگان [English]

  • Eshrat Karami 1
  • Abdolkhalegh Gholami 2
  • serajalldin mohebbi 3
1 Islamic Azad University, Qeshm Branch
2 Assistant Professor, Department of Management, Yasuj University
3 Department of Public Management-Human Resources, Qeshm International Branch, Islamic Azad University of Qeshm, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to present a model of productive organization in educational and research organizations of Fars province in line with the document of fundamental change with the staff empowerment approach. The research method is descriptive and the data theory of the foundation was used to design the model. The research sample included university professors and education experts familiar with the research subject. Based on theoretical sampling and conducting 21 interviews, the required data were collected and analyzed through three steps of open, central and selective coding. The research findings indicated that according to the values of t-statistic which is greater than 1.96 (at 95% confidence level), all paths between the approved research variables and also due to the significant values obtained (due to being smaller From 0.05) are significant. Findings from the model showed that managerial, environmental, cultural and value requirements, innovation and technology, communication and education and learning can facilitate the formation of a productive organization based on the document of fundamental change that empowers schools, improves productivity. And improve communication and collaboration capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • productive organization
  • empowerment
  • fundamental change document
  • educational and research organizations