طراحی الگوی مدیریت پرورشی مدیران مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی،واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر،ایران

چکیده

چکیده

مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت پرورشی مدیران مقطع ابتدایی می‌باشد و جهت‌گیری آن توسعه‌ای و کاربردی است.

روش شناسی پژوهش: رویکرد این پژوهش استقرایی و از روش کیفی برای انجام آن استفاده شده اسـت. نـوع پـژوهش میدانی و از روش مطالعه موردی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان حوزه پرورشی بودند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 16 نفر از خبرگان تحت مصاحبه قرار گرفتند. سپس داده‌های حاصل از آن‌ها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه‌ و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج یافته‌ها نشان داد که مولفه‌های مدیریت پرورشی شامل بعد ارزشی، بعد اعتقادی، بعد فرهنگی امکانات، بعد جسمانی‌، بعد عقلانی، بعد عاطفی، بعد اجتماعی، بعد سیاسی، بعد اقتصادی، بعد شغلی و بعد درون فردی می‌باشد و الزامات مدیریت پرورشی شامل انطباق با فرهنگ ایرانی- اسلامی، انطباق با قوانین و نظام اعتقادی، شایسته‌گرایی، نظارت‌، نگرش مثبت، بودجه‌بندی مناسب و آموزش‌های ضمت خدمت و پیامدهای مدیریت پرورشی شامل خیرخواهی، تسیهم مسئولیت، مهارت ارتباطی، ارتقای توانمندی دانش‌آموز و تفکر مشارکتی می‌باشد.

بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به نتایج مدیریت پرورش می توان نتیجه گرفت که امروز دیگر مدرسه تنها نقش انتقال معلومات و میراث فرهنگی را بر عهده ندارد، بلکه تاثیرگذاری آن در رشد و پرورش کل شخصیت دانش‌آموز است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an Accreditation Model for Primary nurture Management for managers

نویسندگان [English]

  • mansoure Abdolhamdi 1
  • Batoul Faghiharam 2
  • Nahid shafei 2
  • zohreh esmaelzade 2
  • Pari Sousahabi 2
1 Education
2 .Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
چکیده [English]

Abstract

Introduction: The Goal of this study is to design a model of foster nurture management for primary school principals (studied in Tehran) and its orientation is developmental and practical.

research methodology: The approach of this research is inductive and a qualitative method has been used to do it. Type of field research and case study method were used. The statistical population of the study were breeding experts. In the present study, 16 experts were interviewed using purposive sampling method. The resulting data were then analyzed through open, axial, and selective coding.



Findings: The results showed that the components of foster nurture management include value dimension, belief dimension, cultural dimension of facilities, physical dimension, rational dimension, emotional dimension, social dimension, political dimension, economic dimension, job dimension and dimension. It is individual and the requirements of foster care management include compliance with Iranian-Islamic culture, compliance with laws and belief systems, meritocracy, supervision, positive attitude, proper budgeting and service extension training and the consequences of foster care management including benevolence. Is sharing responsibility, communication skills, enhancing student empowerment and participatory thinking.



Conclusion: Therefore, according to the results of nurture management, it can be concluded that today the school is not only responsible for the transfer of information and cultural heritage, but its influence in the growth and development of the student's whole personality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Educational Management
  • Teachers
  • Educational Affairs
  • Students