ارائه الگوی حرفه‌گرایی سازمانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد داریون، دانشگاه آزاد اسلامی، داریون، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد زرین دشت، دانشگاه آزاد اسلامی، زرین دشت، ایران

3 دکتری مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش استان فارس و مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

مقدمه و هدف: هدف این پژوهش، ارائه الگوی حرفه‌گرایی سازمانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد داده بنیاد بود.

روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و داده‌ها به صورت آمیخته اکتشافی متوالی با روش داده بنیاد، براساس نمونه ‌گیری هدفمند از نوع نظری و انجام 23 مصاحبه عمیق و تحلیل نظام مند از خبرگان منابع انسانی تربیت بدنی آموزش و پرورش و اساتید دانشگاهی گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) به صورت همزمان تحلیل داده‌‌ها، طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد.

یافته‌ها: مدل حرفه‌گرایی سازمانی در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، دارای 20 مقوله اصلی و 62 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است. همچنین بر اساس یافته‌ها راهبردهای تبدیل تربیت بدنی آموزش و پرورش به سازمان حرفه‌گرا، توسعه نظام شایسته سالاری در مدیریت‌ها، توسعه نظام ارزیابی عملکرد، توانمندسازی منابع انسانی، توسعه اقدامات انگیزشی، ارتباطات و افزایش تحقیق و توسعه است.

بحث و نتیجه‌گیری: دستیابی به راهبردها و اجرای آن‌ها، پیامدهایی مانند تکامل هویت حرفه‌ای دبیران، پویایی برنامه‌ها، اثزبخشی فعالیت‌ها و فرایندهای اجرایی، پویایی و تعالی سازمانی، بهبود عملکرد سازمانی و توسعه بهره‌وری آموزشی و کیفیت بخشی درس تربیت بدنی را به دنبال خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide a model of organizational professionalism in physical education of the Ministry of Education with a data approach

نویسندگان [English]

  • Somayeh Emadi 1
  • Fatemeh Rowshani 2
  • Saeedeh Golestani 3
1 Assistant Professor, Department of Sports Management, Dariun Branch, Islamic Azad University, Dariun, Iran
2 Assistant Professor, Sports Management Department, Zarin Dasht Branch, Islamic Azad University, Zarin Dasht, Iran
3 PhD in Educational Management, Education of Fars Province and lecturer at Farhangian University
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to present a model of organizational professionalism in physical education of the Ministry of Education with a data-based approach.

research methodology: This research is applied in terms of purpose and the data were collected as a sequential exploratory mix with the foundation data method, based on theoretical purposeful sampling and conducting 23 in-depth interviews and systematic analysis of human resources experts in physical education and university professors. According to the method proposed by Strauss and Corbin (2011), data analysis was performed simultaneously in three stages of open, axial and selective coding.

Findings: The model of organizational professionalism in physical education of the Ministry of Education has 20 main categories and 62 sub-categories in the form of contextual conditions, intervening factors, causal factors, strategies and consequences. Also, based on the findings, the strategies for transforming the Office of Physical Education into a professional organization are developing a meritocracy system in management, developing a performance appraisal system, empowering human resources, developing motivational measures, communication, and increasing research and development.

Conclusion: Achieving and implementing strategies will have consequences such as evolving teachers' professional identities, program dynamics, streamlining executive activities and processes, organizational dynamism and excellence, improving organizational performance, and developing educational productivity and quality of physical education lessons.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • teachers of physical education
  • meritocracy
  • data theory