تاثیر رهبری تحولآفرین بر خلاقیت و نوآوری کارکنان باتوجه به نقش تعدیل‌گر انگیزه درونی کارکنان (مورد مطالعه: معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

مقدمه و هدف:امروزه سبک رهبری واژه‌ای کلیدی به‌منظور تطبیق موفق سازمان‌ها با نوآوری و خلاقیت است و سبک رهبری تحول‌گرا به‌علت خصوصیات برجسته می‌تواند به خوبی این نقش را ایفا کند. هدف اصلی این پژوهش، تاثیر رهبری تحول آفرین بر خلاقیت و نوآوری کارکنان باتوجه به نقش تعدیل‌گر انگیزه درونی کارکنان(مورد مطالعه:معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک کرمانشاه)می‌باشد.

روش شناسی پژوهش:تحقیق از نظر هدف،جزء تحقیقات کاربردی است. این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی،از نظر نحوه انجام پژوهش کمی، از نظر استراتژی پیمایشی و از نظر شیوه گردآوری داده ها،مبتنی بر پرسشنامه می‌باشد. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است به‌عبارت‌دیگر، تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می‌شود.در این تحقیق جهت بعد نظری، از روش کتابخانه‌ای(مقالات،متون اینترنتی،کتاب‌ها و غیره)استفاده شده است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه و جمع‌آوری داده‌ها در میدان تحقیق استخراج شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک کرمانشاه که در سال تحصیلی 1401-1400 تعداد آنها 1100 نفر است.حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 270 نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد رهبری تحول‌آفرین باس و آولیو(2000)،پرسشنامه نوآوری کانتر(1988)،پرسشنامه خلاقیت رندسیپ(1979)و پرسشنامه انگیزش درونی تایرنی و همکاران (1999)استفاده شد که روایی آن به‌صورت روایی محتوا توسط خبرگان و روایی سازه توسط شاخص متوسط واریانس و روایی فورنل لارکر و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته و ضریب همبستگی حاصل از این رابطه برابر با 492/0 می‌باشد. همچنین رهبری تحول آفرین بر خلاقیت دارای تاثیر مثبت و معنادار بوده که ضریب همبستگی حاصل برابر با 548/0 بدست آمده است. تاثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی خلاقیت کارکنان معنی‌دار نبود. در نهایت این نتیجه حاصل شد که نقش تعدیل‌گر متغیر انگیزه درونی در ارتباط میان متغیرهای رهبری تحول آفرین و خلاقیت تایید گردید.

بحث و نتیجه‌گیری: تاثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی خلاقیت کارکنان معنی‌دار نبود. در نهایت این نتیجه حاصل شد که نقش تعدیل‌گر متغیر انگیزه درونی در ارتباط میان متغیرهای رهبری تحول آفرین و خلاقیت تایید گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Transformational Leadership on Employee Creativity and Innovation Considering the Modifying Role of Employees' Intrinsic Motivation (Case Study: Primary School Teachers in District 1 of Kermanshah)

نویسندگان [English]

  • jamal barkhoda 1
  • fereshteh heidarei 2
  • mehdi Salehi 1
1 Assistant Professor in Educational Administration, Kurdestan University, Sanandaj, Iran
2 Department of Educational Administration, Kurdestan University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Introduction:Leadershiphasbeen proposed asa key driver for organizational innovation.Transformational leadershipstyle compared toother leadership styles has become verypopular among researchers in the field of organizationalleadership due to its different approaches to stimulateemployee creativity.Such leaders help their followers to lookat old issues from new perspectives.The current researchaims to deal with the impact of transformational leadership on the creativityand innovation of employeesaccording to themoderating role of the internalmotivation of employees(case study:primary school teachersof one district of Kermanshah).

research methodology:In terms of purpose, research is part of applied research.This research is based on a questionnaire in terms of applied nature,in terms of quantitative research,in terms of survey strategy and in terms of data collection method.The purpose of applied research is to develop applied knowledge in a specific field,in other words,applied research is directed towards the scientific application of knowledge.In this research,for the theoretical aspect, the library method(articles, internet texts, books, etc)has been used, and the required information has been extracted through questionnaires and data collection in the research field.The statistical population of this research includes all the primary school teachers of the first district of Kermanshah,whose number is1100in the academic year of 2021-2022.The sample size was determined using Morgan's table,270 people.To collect data,the standard questionnaire of transformationalleadership by Bass and Auliou(2000),Kanter's innovation questionnaire(1988),Rendsip's creativity questionnaire(1979)and Tierni et al.'s(1999)internalmotivation questionnaire were used,thevalidityof which was content validity byexperts and The structure was confirmed byaverage variance index and validityof Fornell-Larker and its reliability using Cronbach's alpha.

Findings:Transformational leadership has a positive and significant effect on organizational innovation and the correlation coefficient of this relationship is equal to 0.492.Also, transformational leadership has a positive and significant effect on creativity, and the resulting correlation coefficient is equal to 0.548.The effect of transformational leadership on organizational innovation with the mediating role of employee creativity was not significant. Finally, it was concluded thatthe moderating role of the internal motivation variable in therelationship between transformational leadership and creativity variables was confirmed.

Conclusion:Theeffect of transformational leadership on organizational innovation with the mediating roleof employee creativitywas not significant.Finally,it was concluded that the moderatingrole of the internalmotivation variable in therelationship between transformationalleadership and creativity variableswas confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformational leadership
  • Creativity
  • Innovation
  • Intrinsic motivati