شناسایی مولفه های برنامه درسی مکعبی با ترکیب روش فراترکیب و دلفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی ومشاوره ،واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ،ایران.

2 استادیار-گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی ومشاوره،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ،ایران.

3 دانشیار- گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی ومشاوره،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ،ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های برنامه درسی مکعبی با ترکیب روش فراترکیب و دلفی انجام پذیرفته است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف،کاربردی توسعه ای و از نظر نوع داده ها، کیفی بود. جمع آوری اطلاعات و داده ها از طریق پیاده نمودن متن مصاحبه ها،به دست آمده از طریق روش فراترکیب و دلفی تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحب نظران حوزه فرهنگ و برنامه درسی بود که برای طراحی و تدوین برنامه درسی مکعبی از آن ها استفاده شد.روش نمونه گیری در این جامعه به صورت نمونه گیری هدفمند گلوله برفی بود. از جامعه آماری، تعداد15نفر از صاحب نظران به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای (کتب و مقالات انگلیسی و فارسی ،پایان نامه ها، سایت های اینترنتی و هم چنین پرسشنامه محقق ساخته) انجام پذیرفت. روایی محتوا با استفاده از نظرات متخصصان و برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر از روش فراترکیب استفاده شد همچنین از تکنیک دلفی برای دستیابی به اجماع در تصمیم گیری های گروهی استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که برنامه درسی مکعبی شامل مولفه­هایی همچون میزان توجه و تاکید برنامه درسی مدل مکعبی به نیازها و اهداف آموزشی،،نحوه دسترسی به منابع یادگیری (محتوا، مواد درسی، موضوعات و مضامین)، تعیین و سازماندهی فرصت های یادگیری، شیوه های یادگیری-یاددهی و روش های آموزشی(اشکال یادگیری)، عوامل مربوط به شایستگی‌های انسانی (فرا درسی) و در نهایت ارزشیابی در بررسی تحقق اهداف است.
بحث و نتیجه ­گیری: توجه به برنامه درسی مکعبی، برنامه ریزی در جهت نیازهای محتوایی، اهداف آموزشی را تسهیل و موضوعات درسی را بر اساس نیاز دانش آموزان سازماندهی می کند .
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

present study aimed to identify the components of the cubic curriculum by combining meta-combined and Delphi methods

نویسندگان [English]

  • hamze abar 1
  • Kourosh Parsa Moin 2
  • fattah nazem 3
1 Ph.D. student of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Counseling, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study aimed to identify the components of the cubic curriculum by combining meta-combined and Delphi methods
research methodology: This research was developmental in terms of purpose and qualitative in terms of data type. Data collection and data were analyzed by transcribing the text of the interviews obtained through the meta-combination and Delphi method. The statistical population of the present study included experts in the field of culture and curriculum that were used to design and compile a cubic curriculum. The sampling method in this population was snowball sampling. From the statistical population, 15 experts were selected by snowball sampling. The data collection method was done through library studies (English and Persian books and articles, dissertations, websites as well as a researcher-made questionnaire) and a questionnaire. The validity and reliability of the instrument were evaluated and confirmed. The meta-combined method was used to analyze the data in the present study. The Delphi method was also used to reach consensus in group decisions.
Findings: The results of the present study showed that the cubic curriculum includes 6 components, which are: the degree of attention and emphasis of the cubic model curriculum to educational needs and goals, how to access learning resources, content, course materials, topics and themes, determination and organization Learning opportunities, learning-teaching methods and teaching methods (learning forms), factors related to human competencies (extracurricular) and finally evaluation in the study of achieving goals.
Conclusion: In the meantime, curricula as the heart of the education system and a tool to achieve the goals of education received more attention.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cube curriculum
  • meta-combined method
  • Delphi method

Çetintaş, R., Burun, Z., Cansu, T. Ü. R. K., & Tamer, Ö. (2018). Structure and Characters of Cubic Curriculum. Educational Reflections, 2(2), 11-24.

Choe, H. J. (2007). Development and Application of the Information Literacy Cubic Curriculum based on the Cubic Model in University. The Journal of Korean Association of Computer Education, 10(4), 83-92.

Gholamian, Reza, Hashemi, Ahmad, Machinchi, Ali Asghar and Behrozi, Mohammad. (2020). Teaching methods - Learning the integrated curriculum of social education in elementary school. Educational Management Research, 11 (44), 26-15. . ]in persian[.

Johnson-Mardones, D. F. (2015). Understanding Curriculum as Phenomenon, Field, and Design: A Multidimensional conceptualizationi. International Dialogues on Education.

Lu, G., Trinkle, D., Schleife, A., Leal, C., Krogstad, J., Maass, R., ... & Herman, G. (2020, June). Impact of Integrating Computation into Undergraduate Curriculum: New Modules and Long-Term Trends. In ASEE Virtual Annual Conference.

Mehr Mohammadi, Mahmoud (2019). Curriculum Aesthetic Basics: Far View, Middle View and Close View, Iranian Curriculum Encyclopedia. . ]in persian[.

Mehr Mohammadi, Mohammad (2013) Explaining and Recognizing the Capacity of Theories Supervising the Teaching of Values in the Educational System from the Perspective of Effective 2013, Quarterly Journal of Educational Technologies, 46 (12), 53-36. . ]in persian[.

Qasemzadeh, Behnam Farhadi Langroudi, Fariborz and Khazaei Koohpar, Meysam (2019). Preschool education in the new era: why and what is the perspective of strategic curriculum studies and the multidimensional model based on it. Approach 73, 21-15. . ]in persian[.

Safaei, Nusrat, Zarei, Eqbal and Samawi, Seyed Abolvahab. (2021). Designing and validating a curriculum model based on creative thinking skills for elementary students. Educational Technology, 15 (3), 590-579. . ]in persian[

Spain, S. (2020). An Alternative Australian Curriculum Model: Vertical Cubic Curriculum. Learning and Teaching, 9(1), 67-89.

Yaghoubi, Mohammad Haidar, Asgari, Ali, Abbasi, Effat and Niknam, Zahra. (2019). An Inquiry into Curriculum Concept Model Design: A Synthetic Research Approach. Educational Strategies, 12 (1), 101-92. . ]in persian[.

Yousefzadeh Chosari, Mohammad Reza. (2017). Derib Program as a Political Discourse, Iranian Curriculum Encyclopedia, . ]in persian[.