ارائه مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌ آموخته دکتری مدیریت ورزش ، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

2 دانشیار رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

4 دانشگاه فرهنگیان، واحد سلمان فارسی، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از انجام این تحقیق ارائه­ی مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسه­ای وزارت آموزش و پرورش و مقایسه آن با اعتیاد موبایلی و اینترنتی در دانش­آموزان بود.
روش شناسی پژوهش: روش انجام این تحقیق از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان شرکت­کننده در المپیاد ورزشی، مدیران مدارس مجری، معلمان تربیت­بدنی و مدیران کل استان­ها، معاونین تربیت­بدنی و سلامت استان­ها تشکیل دادند. در این تحقیق 35 مصاحبه به­صورت حضوری تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در بخش کمی تعداد 420 نفر به­عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند و با استفاده از پرسش­نامه استاندارد سروکوال پاراسورامان و همکاران (1988) مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افرارهای اکسل 2010  و اس پی اس اس نسخه 19 هم­چنین برای ارائه مدل از نرم افزار گسترش عملکرد کیفیت 2000 استفاده گردید.
یافته ­ها: مهم­ترین نیازهایی که از مرحله مصاحبه و تجزیه و تحلیل پرسش­نامه سروکوال به­دست آمده بودند طبق نظر گروه کانونی به­عنوان صدای مشتریان به خانه کیفیت راه یافتند و در ادامه 3 ماتریس گسترش عملکرد کیفیت، طبق پروتکل سازگار شده برای سازمان­های خدماتی طراحی شدند. در نهایت با استفاده از مدل گسترش عملکرد کیفیت مشتریان نظرات خود را بیان کردند و نیازهای افزایش انگیزه شرکت­کنندگان و مجریان، مختار بودن مدرسه در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و تجهیزات و امکانات ایمن و استاندارد مهم­ترین نیازهای المپیاد ورزشی درون مدرسه­ای از دید مشتریان بودند هم­چنین در گویه­ها و نیازهای تبلیغات و اطلاع رسانی مؤثر، افزایش انگیزه شرکت­کنندگان و مجریان، مختار بودن در تعیین محتوا و شیوه برگزاری و رقابت­های با هیجان و پرجاذبه، رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسه­ای یعنی اعتیاد موبایلی و اینترنتی در تأمین این نیازهای دانش­آموزان بهتر عمل کرده و موفق­تر بودند.
بحث و نتیجه­ گیری: سازمان آموزش و پرورش و مسئولین باید با اقدامات به موقع، در نیازهایی که از رقیب المپیاد ورزشی درون مدرسه ای عقب تر هستند راهکارهایی ارائه کنند و چاره اندیشی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the model of expanding quality performance in the intramural sports olympiad of the Ministry of Education and comparing it with mobile and internet addiction in students

نویسندگان [English]

  • aboozar zare 1
  • mehrzad hamidi 2
  • vali nowzari 3
  • tahere karimijashni 4
1 Ph.D. in Sport Management, Lecturer at Farhangian University, Shiraz, Iran
2 Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Physical Education and Sports Sciences, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran
4 Farhangian University, Salman Farsi branch, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to present a model for improving quality performance in sports olympiads within schools of the ministry of education and compare it with mobile and internet addiction in students.
research methodology: The method of this research was mixed. The statistical population of the present study consisted of all students participating in the sports olympiad, principals of executive schools, physical education teachers and general managers of the provinces, deputies of physical education and health of the provinces. In this study, 35 face-to-face interviews were conducted until theoretical saturation was reached. In the quantitative section, 420 people were identified as the research sample and were surveyed using the standard questionnaire of parasuraman et al (1988). Excel 2010 and SPSS software version 19 were used to analyze the data and 2000 quality performance software was used to present the model.
Findings: The most important needs that were obtained from the interview and analysis of the servqual questionnaire, according to the focus group, went to the quality house as the voice of customers, and then 3 quality performance development matrices, according to the protocol adapted for the organization. Services were designed. Finally, using the model of quality performance, customers expressed their views and the needs to increase the motivation of participants and facilitators, and standard equipment and facilities are the most important needs of the school sports olympiad. They were also effective from the customers' point of view in terms of effective advertising and information, increasing the motivation of participants and presenters, and competing in the school sports olympiad. mobile and internet addiction have been better and more successful in meeting these students' needs.
Conclusion: The education organization and the authorities must take timely measures to provide solutions to the needs of those who are behind the rival of the sports olympiad in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports olympiad
  • Mobile addiction
  • Internet addiction
  • Schools
  • SERVQUAL model
  • Bazargan, A. Sarmad, Z. Hejazi, E. (2015). Research Methods in Behavioral Sciences, Tehran, Knowledge Publishing. [in Persian]
  • Bahraminia, K. (2015). Assessing the achievement of the goals of the intramural sports olympiad project, Master Thesis, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, University of Tehran. [in Persian]
  • Chen, LF. (2012). A novel approach to regression analysis for the classification of quality attributes in the kani model: An empirical test in the food and beverage industry. Omega, 4.(4): 651-659.
  • Dadsetan, P. (2009). Mobile phone: Another addictions. Journal of Developmental Psychology, 4(15): 214-216. [in Persian]
  • Garibay C, Gutiérrez H, Figueroa A. (2015). Evaluation of a digital library by means of quality function deployment (QFD) and the kano model. Journal of Academic Librarianship, (36)2: 125–132.
  • Grady, Johns. (2016). Toward an understanding of the needs of sport spectators with disabilities. Ph.D. thesis, University of Florida, Florida, America.
  • Hakimi, R. (2014). Treatment of internet addiction disorder. Journal Evoled School Counselor, 2(9): 27-33. [in Persian]
  • Hematinezhad M A, Shabani S, Faraji R. (2019). Investigating Educational Services Quality in Faculties of Sport Sciences via Quality Function Deployment (QFD) (Case Study of Faculty of Sport Sciences at University of Guilan). Research on Educational Sport, 7(16): 257-84. (in Persian). Doi: 10.22089/RES.2018.5827.1454
  • Huran, B. (2011). QFD in Services, Translation by Mohammad Reza Abbasi and Mahshid Yazdanpanah, Public Administration Publications, Tehran. [in Persian]
  • Kazemi A, Ahmadvand S. (2010). Familiarity with QFD Customer-Oriented Approach to Designing and Improving Product Quality. abkazemi.blogfa.com [in Persian]
  • Khosravizadeh E, Zohrehvandian K. (2016). Assessment Service Quality at the Sport Science Department in Arak University Based on Integrated Approach Include Servqual, Kano and Quality Function Deployment. Research on Educational Sport, 5(12): 37-60. [in Persian] Doi: 10.22089/res.2017.938
  • Nazari, R. (2017). Development of strategic themes of intra-school sports olympiads, Research in Educational Sports, 5 (13): 231-248. [in Persian]
  • Niarmi S, Dosti M, Darvish A. (2016). Identifying the problems and benefits of implementing the in-school olympiad plan in the case study of Mazandaran province, New approaches in sports management, 4 (13): 49-59. [in Persian]
  • Sabbaghian, Z. (2015). "School and strengthening vitality and life expectancy", Payvand Monthly, Parents and Teachers Association, 309: 311-310. [in Persian]
  • Soltani I, Saremi B. (2007). Overview of Quality of Service, Tadbir, 18(4): 49-45. [in Persian]
  • Talaeva, N. (2013). Mobilomania: Youths Dependency to Mobile Phone. Rostov: Procka Publishing, 254p.
  • Vadlin S, Aslund C, Hellstrom C, Nilsson, KW. (2016). Associations between problematic gaming and psychiatric symptoms among adolescents in two samples. Journal Addictive Behaviors, 6(1): 8-15.