تلویحات تربیت هنری مبتنی بر حکمت اشراق در برنامه ریزی و مدیریت آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌ آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استاد بخش الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: نسبت میان تربیت و هنر چنان است که برخی صاحب‌نظران باور دارند که پایه اصلی تربیت، هنر می‌باشد. مایر اذعان دارد که هنر اساس تربیت است. (Mayer, 1973). آیزنر (2014) معتقد است، مدارس ارزش هنر را نادیده گرفته‌اند و برخی جهت‌گیری‌های نامتعادل در آموزش و پرورش صورت گرفته است. او باور دارد که محیط، نگرش‌های هنری را شکل می‌بخشد و تعلیم و تربیت هنری سهم بسزایی در رشد کودکان دارد. او تأکید بر انتقاد و زیباشناسی در آموزش هنری دارد. (Eisner, 2014). بر همین اساس این پژوهش تلاشی خواهد بود در راستای تربیت هنری بر اساس یکی از رویکردهای فلسفه اسلامی، ابتدا جهت برنامه‌ریزان کلان تعلیم و تربیت و در حوزه اجرایی معلمان و مجریان آموزش و پرورش.
روش شناسی پژوهش: پارادایم پژوهش، کیفی و طرح تحقیق، غیر پیدایشی است. روش انجام پژوهش، تحلیل محتوای رابطه‌ای است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، آثار شیخ اشراق که بطور آشکار و ضمنی، مرتبط با هنر و زیبایی‌شناسی بودند، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. روش گردآوری داده‌ها اسنادی است؛ بدین معنا که ضمن مراجعه به متون و نوشته‌های منسوب به شیخ اشراق، داده‌های مورد نظر استخراج و با استفاده از روش مقایسه مستمر داده‌ها، مقوله‌های تربیت هنری از دیدگاه  حکمت اشراق استنتاج و تلویحات آن در برنامه ریزی و مدیریت آموزشی ارائه شده است.
یافته ­ها: با استفاده از تحلیل محتوای رابطه‌ای از مبانی فلسفی حکمت اشراق، علاوه بر روش‌شناسی استدلالی و بحثی، مفاهیم مشخصی در حوزه هنر، استنتاج می‌شود. این مفاهیم عبارتند از: سیر از کثرت به وحدت، سلسله مراتب، غایت‌گرایی، کمال‌خواهی، خودآگاهی و نمادگرایی. بر همین اساس مفاهیم، اصول، ابزار، مصداق و هنرهای مرتبط در برنامه ریزی‌های آموزشی و درسی، ارائه شده است.
بحث و نتیجه­ گیری: روش به‌کارگیری این هنرها در تعلیم و تربیت به مقتضیات حال فراگیران، از قبیل سن، جنس و هدف تربیت بستگی دارد. برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف اهداف، محتوا و روش صورت می‌گیرد. نکتۀ قابل توجه در این قسمت، حضور مربی پا به پای شاگرد در این شیوۀ تربیتی است. در این رویکرد، مربی نقش هدایت و راهنمایی متربی را در جریان فعالیت‌های عملی و تجارب فردی هنری وی بر عهده دارد و در واقع مربی، بیشتر نقش یک مشاور و راهنما را ایفا می‌کند و شاگرد در مسیر هنر اشراقی به سیر و سلوک، خودشناسی، خودآگاهی و تعالی دست می‌یابد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Implications of Art Education Based on the Eshraq Philosophy in Educational administration

نویسندگان [English]

  • Masoomeh Zarei 1
  • mohammad mazidi 2
  • Babak Shamshiri 2
  • Saeed Rahimian 3
1 PhD candidate Philosophy of Education, Shiraz, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Introduction: An overview of art history shows that there are different approaches in art education and each philosophical school has paid attention to what and how artistic education is based on their ontological, epistemological and especially their axiological bases. this research will be an attempt to pursue artistic education based on one of the approaches of Islamic philosophy, first for macro education planners, and in the field of teachers and education executives.
research methodology: The paradigm of this research is the qualitative and research design is nonemergent. the method of research is  relative content analysis that was studied by purposive sampling. the method of collecting data is documentary. categories have been extracted through constant comparative method.
Findings: Accordingly, this research is an attempt to analyze and understand art education based on Iranian philosophy and extracting its implications in education, especially in educational planning and educational adminstration.
Conclusion: The method of applying these arts in education depends on the requirements of learners, such as age, gender and purpose of education. Planning is done in different dimensions of goals, content and method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art education
  • eshraq philosophy
  • educational administration
  1. Alagheband, A. (2001). Moghadamat Modiriat Amoozeshi, Tehran. Ravan Publication.[in Persian]
  2. Behrangi, M. (2001). Modiriyat Amoozeshi va Amoozeshgahi. Tehran. Kamal-Tarbiyat publication. [in Persian]
  3. Binamotlagh, M. (2006). Nazm va Raz. Tehran: Iran, Hermes Publication.[in Persian]
  4. J, Pereria. A & Anderson. T. (2017). Critical Thinking: Art Criticism as a Tool for Analysing and Evaluating Art, Instructional Practice and Social Justice Issues. International Journal of Art and Design Education
  5. Burckhardt, T. (2004). Arzeshhaye Javidan Honar Islami. Translated By Seyed Hosein Nasr. Tehran: Iran Hekmat Publication.[in Persian]
  6. Corbin, H. (2012). Fundamentals of spiritual art: a collection of essays. Tehran: Motaleat Dini Honar publication [in Persian]
  7. Creswell, J. w. (2008). Research Design, Thousand Oaks, CA: Sage
  8. Eisner, E. W. (2014). Reimagining Schools: The selected works of Elliot Eisner. Selected Articles. Rout edge.
  9. Gilson, E. (2011). Arts of the Beautiful. Translated by Shamsini Bita. Tehran. Farhangestan Honar Publication, [in Persian]
  10. Greene, M. (2007). Art and imagination: Overcoming a desperate stasis. Contemporary Issues in Curriculum, 32, 38.
  11. G. (2008). Philosophical, Ideological, and Theoretical Perspectives on Education. Pearson publisher.
  12. Ibrahimi Dinani, Gh. (2010). Shoaye Andishe va Shohood. Tehran: Iran Hekmat Publication.[in Persian]
  13. Irwin, M.R. (2016). Arts Shoved Aside: Changing Art Practices in Schools since the Introduction of National Standards. International Journal of Art & Design Education.
  14. Javidi kalateh, T. (2017). Aesthetics and Art from Maxine Greene's View and its Educational Implications, New Educational Apprpaches, (26) Isfahan University. [in Persian]
  15. Kamalizadeh, T. (2013). The Metaphysical Foundations of Art and Beauty according to Shahab-addin Sohrawardi . Journal of Andish-e-Sadegh. [in Persian]
  16. Lemon, N. (2013). what is the role of arts in a primary school? An investigation of perceptions of pre-service teachers in Australia Journal of teacher education. Vol 38. 9. September 2013
  17. Mayer, F. (1973). A History of Educational Thought. C.E. Merrill Books.
  18. Mehrmohamadi, M & Marjan K. (2018). Barnameh Darsi va Amoozesh honar. Tehran: Samt publication. [in Persian]
  19. Mirzabigi, A. (2011). Naghshe Honar dar Amoozeh va Parvaresh va Behdasht Ravani Koodakan. Tehran: Sazman Pazhoohesh va Barnamehrizi Amoozeshi. [in Persian]
  20. Muir, M. (2003). The Arts Integrated into High School Curriculum. Research http://www.principalspartnership. Com Brief. Department of Art Education, the Ohio State University.
  21. Namvarmotlagh, B. (2006). Naghd Honari Nazde Henry Corbin. Tehran, Hekmat Publication [in Persian]
  22. Nasr, S. H. (2010). Honar va Manaviiyat Islami. Translated by Rahim Ghasemian, Tehran: Motaleat Dini Honar publication [in Persian]
  23. Patton, M. (2008). Qualitative Research and Evaluation Methods, Newbury Park, CA: Sage
  24. Pourhoseini, M. (2014). Explanation of Dewey's View Indications about Art and Aesthetics for Teaching and Learning Process. Journal of Research in School and Virtual Learning, (3). Payam Noor university. [in Persian]
  25. Saimon R.M. (1997). Symbolic Images in Art as Therapy. London: Routledge
  26. Shafiee, F & Bolkhari, H. (2011). Takhayol Honari dar Hekmat Ishragh, Journal of Metaphysics, (10) [in Persian]
  27. Shafiei, F & Fazeli, A. (2013). A Study on Manifestation of Symbol of Light in Islamic Architecture (Based on Suhrawardi’s Attitude to “Light” and an Emphasis on Mosques Traits) Journal of Islamic Art Painting. (3). [in Persian]
  28. Shamshiri, B. (2006). Talim va Tarbiat az Manzar Esgh va Erfan. Tehran, Tahoori Publication. [in Persian]
  29. Sharifzadeh, H & Taslimian, H. (2015). Jaygah Zibayishenasi dar Taali Tarbiat Dini. Journal of Educational Philosophy, (1) [in Persian]
  30. Sorawardi, Y. (1993). Majmoueh Mosanafat. Edit by corbin. Tehran: Institute of Cultural Studies and Research. [in Persian]
  31. Sorawardi, Y. (2001). Hekamat al-Eshraq. Edit by seyed Mohamadjafar Sajadi. Tehran: Tehran university publication. [in Persian].
  32. Tamanayifard, M. (2010). A reflection on the functions of art education in the educational system. Journal of Islamic Art Painting. (13) [in Persian]