ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان انجام گرفت.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع داده‌ها اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی، 19 نفر از  مدیران و معاونان ممتاز و در قسمت کمی، 15 نفر از اعضای هیات‌علمی رشته مدیریت آموزشی استان خراسان رضوی با روش نمونه‌گیری هدفمند و قضاوتی انتخاب‌شده‌اند. روش تجزیه‌وتحلیل داده‏های مصاحبه، کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA 2018 و در بخش کمی رویکرد مدل‌سازی ساختاری- تفسیری با استفاده از تحلیل MICMAC لحاظ گردیده است.
یافته­ ها: یافته‌های بخش کیفی شامل 134 کد باز، 13 کد محوری و یک کد انتخابی بود و نتایج بخش کمی نشان داد که سه عامل هوشمندی، قابلیت‌های فکری و خودآگاهی با میزان قدرت نفوذ 9 بیشترین تأثیر و عامل اشتیاق شغلی با میزان قدرت نفوذ 3 کمترین تأثیر را در تعالی فردی معلمان دارند.
بحث و نتیجه­ گیری: توسعه قابلیت‌های شکل‌دهنده تعالی فردی می‌تواند زمینه مناسبی برای بهبود کیفیت عملکرد معلمان و تعالی آموزش‌وپرورش در نقش‌آفرینی هر چه مؤثرتر در مسیر توسعه همه‌جانبه جامعه ایفا کند، درنتیجه برای هرگونه برنامه و اقدام در جهت ارزیابی و ارتقای تعالی فردی معلمان باید به نقش کلیدی و پایه‌ای این عوامل توجه کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a structural-interpretive model of teachers' Personal excellence

نویسندگان [English]

  • meysam ghavidel bajgiran 1
  • Moslem Cherabin 2
  • elham fariborzi 1
  • Ahmad Akbari 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bardaskan Branch, Islamic Azad University, Bardaskan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to provide a structural-interpretive model of teachers' Personal excellence.
research methodology: This research is from the point of view of applied purpose and in terms of the type of mixed exploratory data (qualitative-quantitative) which is considered in the qualitative part, content analysis and in the quantitative part, survey. Participants in the qualitative section, 19 excellent managers and deputies and in the quantitative section, 15 faculty members of higher education institutions in Khorasan Razavi province were selected by purposive and judgmental sampling. The method of analyzing interview data is open, coded and selective coding using MAXQDA 2018 software and in the quantitative part of the structural-interpretive modeling approach using MICMAC analysis.
Findings: The findings of the qualitative section included 134 open codes, 13 axial codes and one selected code And the results of the quantitative section showed that the three factors of intelligence, intellectual abilities and self-awareness with the degree of influence 9 have the greatest impact and the factor of job motivation with the degree of influence 3 have the least effect on individual excellence of teachers.
Conclusion: The development of capabilities that shape Personal excellence can be a good ground for improving the quality of teacher performance and education excellence in playing a role as effectively as possible in the overall development of society, therefore for any program and action to evaluate and promote Personal excellence The key and basic role of these factors should be considered.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Excellence
  • Quality
  • Professional Development
  • Teachers
  1. Escrig-Tena, A., García-Juan, B. & Segarra, M. (2019). Drivers and internalisation of the EFQM excellence model. International Journal of Quality & Reliability Management. 10.1108/IJQRM-08-2017-0161.
  2. Garcia-Santos, S. C., Almeida, L. S., & Werlang, B. S. G. (2012). Human excellence: The contribution of personality. Paidéia (Ribeirão Preto), 22(52), 271-279.
  3. Hodanova, J. & Laitochova, J. (2015). Phenomenon of Excellence at Future Teachers Training. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174. 3750-3756. 10.1016/j.sbspro.2015.01.1109.
  4. Jankal, R. (2014). The role of innovation in the assessment of the excellence of enterprise subjects. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109 (2014) 541 – 545.
  5. Lindvall, J. & Ryve, A. (2019). Coherence and the positioning of teachers in professional development programs. A systematic review. Educational Research Review, 27(1), 140-154. Elsevier Ltd. Retrieved February 29, 2020 from https://www.learntechlib.org/p/208291.
  6. Mayers C. (1986). Teaching students to think critically. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  7. Moatari, M. (2002). Effect of Reflection on critical thinking skills of nursing students in Tabriz city. Medical Sciences, 4(3), 65-79. [in Persian].
  8. Mohammadi, A., Alaizadeh, M., Mohammadi, M. (2015). Investigating the Theoretical Foundations of Individual Excellence in Organization from the Perspective of the Holy Quran. Islamic Management Quarterly, vol 12, 133-154. [in Persian].
  9. Newman, B., Newman, P. (2014). Development through life: A psychosocial approach. Stamford, CT: Cengage Learning.
  10. Taylor, P. (2020). The complexity of teacher professional growth – unravelling threads of purpose, opportunity and response, Professional Development in Education, DOI: 10.1080/19415257.2020.1747106.
  11. Seyed Naghavi, M., Vaezi, R., Ghorbani Zadeh, V. & Afkaneh, M. (2018). A Model of Human Resources Excellence for Iranian Governmental Organizations. Public Organzations Management, 6(2), 11-26. [in Persian].
  12. Shahram, V. (2009). Presenting individuals excellence model in the organization by considering Islamic instructions. Master thesis. Godarzi G R. Imam Sadegh University. [in Persian].
  13. Sparkman, T., E. (2015). Human Resource Development in Brazil: National Challenges International Issues. Human Management International Digest, 24:25-39.
  14. Stoeger, H. & Gruber, H. (2014). Cultures of expertise: The social definition of individual excellence. Talent Development and Excellence. 6. 1-10.
  15. Talebi, Z. (2019). Identifying and prioritizing the factors affecting the development of professional ethics of Guilan Education Organization using an interpretive structural model. Thesis for obtaining a master's degree in public administration - organizational behavior, Qadir Institute of Higher Education, Langrud. [in Persian].
  16. Yin-Che, C. & Yen-Jung, W. (2016): Application and development of the people capability maturity model level of an organization, Total Quality Management & Business Excellence, 9(6), 84-103.