اعتباربخشی الگوی تدوین شده برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد لامرد، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

4 استادیارگروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: هدف این پژوهش اعتباربخشی الگوی تدوین شده برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده­ها توصیفی پیمایشی است.
روش شناسی پژوهش: جامعه­ی آماری شامل 97 نفر (34 مرد و 63 زن) از سرگروه های آموزشی دروس مطالعات اجتماعی استان فارس بودند که کل جامعه با روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­­ی محقق ­ساخته منطبق بر مولفه­های (هدف، محتوا، استراتژی­های یادگیری و ارزشیابی) شامل 56 سؤال بر مبنای مقیاس لیکرت طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه­ی پژوهش مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 81/0 حاصل گردید.
یافته­ها و نتیجه گیری: برای ارزیابی این‌که آیا میانگین وضعیت برنامه درسی دوره متوسطه دوم در رابطه با اهداف، محتوا، استراتژی های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی مدیریت اقتصاد خانواده تا چه حد همسو با اهداف این درس است و به‌طور معنی‌داری اختلاف دارد یا خیر، آزمون t تک نمونه ای بر اساس نمرات پرسش‌نامه اجرا شد. مقدار آزمون t تک نمونه ای نشان داد که با اطمینان 99% و سطح خطای کوچک­تر از 01/0 تفاوت آماری معناداری بین دو میانگین واقعی و مفروض وجود دارد (000/0=p). بنابراین، براساس این نتایج، از دیدگاه پاسخ­گویان وضعیت برنامه درسی دوره متوسطه دوم در رابطه مولفه های مدیریت اقتصاد خانواده در حد مطلوبی می­باشد. و برای بررسـی این­که هر یک از سـازه­های پژوهش تا چه حد با نشـانگرهای انتخاب شـده جهـت سنجش آن­ها دارای همسـویی هستند از مدل اندازه­گیری یا همان تحلیل عاملی تائیدی به تفکیک متغیرهای اصـلی پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد با توجه به این که مقدار ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب RMSEA برای مدل اولیه کمتر از 08/0 گزارش شده است، لذا جهت استفاده از این سازه در طراحی مدل ساختاری تحقیق و آزمون فرضیات به لحاظ آماری نیازی به انجام اصلاحات نیست و مدل از برازش خوبی برخوردار است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validation of the model Compiled template in the family economy management curriculum

نویسندگان [English]

  • saeedeh taheritayebi 1
  • seyyedahmad hashemi 2
  • Abbas Gholtash 3
  • aliasghar mashinchi 4
1 Pedagogical,History of the curriculum,Azad University of lamerd, iran
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3 department of educational sciences
4 استادیارگروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study is to validate the model of the family economy management curriculum. This research is a descriptive survey in terms of applied purpose and in terms of how to collect data.
Research Methodology: The statistical population included 97 people (34 men and 63 women) from the educational groups of social studies courses in Fars province that the whole population was selected as a sample by census method. Data collection tool The researcher-made questionnaire was designed according to the components (purpose, content, learning strategies and evaluation) including 56 questions based on the Likert scale. The content validity of the research questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient equal to 0.81.
Findings: The value of one-sample t-test showed that with 99% confidence and error level less than 0.01, there is a statistically significant difference between the real and hypothetical means (p = 0.000).
Conclusion: The results showed that the situation of attention to goals, content, teaching-learning strategies and evaluation of family economics management curriculum is above average and desirable. The results of the fitting model of this research have a suitable and desirable fitting level.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accreditation
  • Family Economics Management Curriculum
  • Secondary High School
  1. Fazalizadeh Sufi, S, Qahramani, J, Alizadeh Aghdam, M, B. (2019). Analysis of the existing curriculum of the elementary school from the perspective of economic education; Challenges and Barriers. Journal of Educational Management Research, 11(4), 21-33. (In Persian)
  2. Harris, I & Synott, J. (2017). 'Peace Education for a New Century' Social Alternatives, 21(1), 3-6.
  3. Haskel, J., & Jenkins, S. J. (2014). Teaching Economic Principles through Literacy Methods, Idaho State University. Journal of Economics and Economic Education Research, l4 (2), 19-43.
  4. Kalaper, H.(2019).Changing energy profiles and consumption patterns following electrification in five rural villages, South Africa”, 34, 4081–4092.
  5. Ghandahari, A, Mehr Mohammadi, M, Talaei, I, Faraji Dizaji, S. (2018). A comparative study of the integration of economic education in the elementary school curriculum in Scotland, China and Australia and providing implications for economic education in Iran. Quarterly Journal of Education, 139, 51. (In Persian)
  6. Karami, M, M, Pourmand, M (2019). Jurisprudential principles of Islamic economics, Samt Publications. (In Persian)
  7. Khalili, Hussam al-Din (2016). Economic resistance in the light of resistance economics, Detective Quarterly. 9(81), 57.85. (In Persian).
  8. KhashtiAray, N, Emadzadeh, M, Yazdani, (2017). Sociology of Components of Resistance Economics for Design in Iranian Education Curriculum, Sociological Studies, 10(40), 99-85. (In Persian).
  9. Leny, N. & Budy, S. & Muhammad, S. (2017). Economic Education Laboratory. Journal of education and practice, 6(33), 93-94. 
  10. Mica, S. M. (2015). Student's perception on the prospect of Economics Education Study program. Journal of education and practice, 6(28), 139- 142.
  11. Mir Arab Razi, R, Haji Tabar Firoozjani, M, Arianfar, S. (2018). Analysis of Economic Literacy Components of Secondary School Textbooks from the Perspective of Teachers and Students. Bi-Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 7 (14), 29.
  12. Opletalová. A. (2018). Financial education and financial literacy in the Czech education system. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 24(3), 171-182.
  13. Peyghami, A, Turani, V. (2015). The role of the economics curriculum in the formal and public education curriculum of the world, providing an action plan for a neglected curriculum. Quarterly Journal of Educational Innovations. Sh. 37, 32-36. (In Persian)
  14. Salsbili, Nader (2018). Curriculum Perspectives: Perceptions, Compositions and Patterns, Tehran: Ministry of Education, Research Institute of Education. (In Persian).
  15. Shariatmadari, A. (2015). Some basic topics in curriculum planning, Samt publications.
  16. Taghavi, A, Sharifi Milani, H. (2018). Management Alphabet (Principles and Theories of Organization and Management), University Jihad Publications. (In Persian).
  17. Young Kim, C. (2013). Comperative study on economic education: Korean and Japanese school, http://www.NIra.Jp/publ/rev iew/2013/spring/pdf.
  18. Yousefi, S, Rahimi, H. (2018). Family Economics Management, the first national conference on strategic and applied management in Saqez. (In Persian).
  19. Yousefzadeh, M, R, Adak, M. (2018). A Study of the Content of Second Grade Textbooks Based on Economic Education from the Perspective of Islam. Journal of Applied Issues of Islamic Education, 23, 182-153.