تبیین طرح واره الگوی فرهنگ امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی

2 استادیار علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدلامرد،لامرد،ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر « تبیین طرح واره الگوی فرهنگ امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور » است. این پژوهش با روش تحقیق آمیخته با رویکرد متوالی اکتشاقی انجام گرفته و متناسب با ماهیت پژوهش از ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شده و از حیث معیار وسعت، پهنانگر ملاحظه گردیده است.جامعه آماری این پژوهش، 212 نفر از کارشناسان آموزشی شاغل در اداره آموزش و پرورش استان بوشهر و نمونه طبقه ای تحقیق، 52 نفرکارشناس خبره ی منتخب از میان این مجموعه بود. در بخش کمی، ابزارجمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با روایی وپایایی معتبر ودر بخش کیفی، از روش مصاحبه نیمه باز استفاده گردیده است. تلفیق داده ها در هر دومرحله ی کمی و کیفی با استفاده از نرم‌افزارهای آماریspss  و تکنیک تحلیل عاملی صورت گرفت و در نهایت یافته ها نشان داد که درصورت طراحی و اعتبار بخشی مناسب الگوی امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور،می توان به نقش بی بدیل اعانات و احسان داوطلبانه عمومی درپیشبرد نظام آموزش رسمی کشور به مراتب بیش از سایر مولفه ها در تقویت و کارآمدی نظام آموزشی پی برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the pattern of relief culture and charity in the official education system of the country

نویسندگان [English]

  • Arman Rostami Tangaki 1
  • Ali asghar Mashinchi 2
  • abbas gholtash 3
1 Educational Science
2 Assistant Professor of Educational Sciences, Islamic Azad University Branch, Lamerd, Iran
3 . Associate Professor, Department of Education Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, marvdasht Branch, Islamic Azad University.
چکیده [English]

The title of this study is "Explaining the pattern of relief culture and charity in the official education system of the country". This research has been done by exploratory mixed research method and has been considered as proportional to the structure and nature of the research from the applied tools The statistical population of the study consisted of 212 educational experts working in the Education Department of Bushehr province and the stratified sample of the research was 52 experts selected from the collection. In the quantitative part, the researcher-made questionnaire with validity and reliability of questionnaire was used. Data integration was performed in both quantitative and qualitative stages using spss statistical software and factor analysis technique.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords : Compassion and Charity
  • Formal Education Voluntary Public Relief
  • Efficiency of Education System
  • Bazargan, A. (2009). Introduction to qualitative research methods in the behavioral sciences and mixed with conventional approaches. Tehran: Publication visit[Persian] Cimer, A (2015). Effective teaching in science: A review of literature, Journal of Turkish Science Education, 4(1): 20-44
  • Batavani, M and Ghayoor M. (2002).Tthe importance of teacher participation in curriculum planning, Journal of Educational Technology, Number 5
  • Curran, L. (2006). Understanding the process of adjustment to illness. Social Science and Medicine, 62, 1153-1166.
  • Khadivi A., Maleki H. (2007). Identification the Parameters of Supportive Supervision and Present the Perceptual Appropriat Model for Iran Education. Knowledge & Research in educational Science., 13: 25-50   
  • Kaiser, F. G.,& et al (2017).“Behavior-based environmental attitude: Development of an instrument foradolescents”,Journal of Environmental Psychology, 27(3)
  • Mehr mohammadi, M. (2006). Knowledge based society and education theory questions based on the books of writers (authors), Educational Sciences, Tehran: samt publication. [persian].
  • Moosapoor. M. &etc. (2016).  Providing an efficient educational model of good and charity in the context of the education system. The First National Conference of Good Lives (Study and Evaluation of Good Affairs in Iran), Alaa Leadership Charity Foundation, Tehran, [persian].