مهارت‌های مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانش‌آموزان اقلیت‌های قومی و مذهبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه‌ی " نقش بکارگیری مهارت‌های مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستان‌های شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونه‌ی آماری 384 دانش آموز پسر و دختر و 54 مدیر و معاون از دبیرستان‌های شهر شاهین شهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که به روش نمونه گیری طبقه ای و متناسب با حجم از بین 7982 دانش آموز و 110 مدیر و معاون انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه‌ی محقق ساخته‌ی مهارت‌های مدیریت تنوع فرهنگی در دو بخش جمعیت‌شناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 72 پرسش بسته پاسخ برای مدیران و پرسشنامه‌ی محقق ساخته‌ی مشارکت اجتماعی دانش آموزان، شامل دو بخش جمعیت شناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 25 پرسش بسته پاسخ طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه-ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) برای پرسشنامه‌ی مهارت‌های مدیریت تنوع فرهنگی و (83/0) برای پرسشنامه‌ی مشارکت اجتماعی بدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادند که مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت‌های قومی کم‌تر از دانش آموزان فارس و مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت‌های دینی کم‌تر از دانش آموزان مسلمان شیعه بود. میانگین مشارکت اجتماعی دانش آموزان بر حسب مقدار بکارگیری مهارت‌های مدیریت تنوع دینی- مذهبی و بر حسب مقدار بکارگیری مهارت‌های مدیریت تنوع قومی- نژادی مدیران، متفاوت و معنادار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principals’ Cultural Diversity Management Skills: An Answer to Minority Students’ Needs

نویسندگان [English]

  • A Gholizadeh 1
  • N Keshtiaray 2
  • M Sohrabi 3
چکیده [English]

The purpose of this research was to study the role of principals’ cultural diversity management skills in ShahinShahr high schools in promoting minority students' social participation (2009-2010)”.Participants were 384 female and male high school students out of 7982 students and 54 principals and assistants out of 110 which were selected by using a stratified sampling procedure appropriate to the magnitude of population. Data were collected through two questionnaires, both developed by the authors: themanagers’ cultural diversity management skills questionnaire with 73 Likert-scale items and the students’ social participation questionnaire with 25 items. TheirCronbach Alpha reliability indiceswere.93 .83 respectively. Results showed that, on average, minority students’ social participationwas lower than that of students in Fars province. Moreover, the social participation of religious minority students was lower than that of the majority (Muslim Shiites students). Finally, there was a positive correlation between principals’ cultural diversity management skills and students’ social participation.

Attari, Abbas. (2000). The Survey in Shahinshahr about Physical, Social,
Economic, Cultural and Psychological Issues. Isfahan, Planning Department of
study about social and cultural of new cities of Isfahan
 Baseri, Qhasem. (2010). Linguistic and Ethnic Differences of People in the
Koran and the Bible. Available from
www.News.nooreaseman.com/showthread.php?t=1269.
 Cashmore, Ellis. (2004). Encyclopedia of Race and Ethnic Studies. London,
Routledge
 Chevrier S. (2003). Cross-cultural management in multinational project.
Available from groups.www.gigapedia.org.
 Earley P, Ange C. (2004).Cultural Intelligence, Harvard business Review.
 Farid, Elashnaw. (1991). Multicultural Management: New Skills for Global
Success. Tokyo Business Today. Vol.9, iss 2, pp54-57. Available from:
http://proquest.umi.com
 Gheisari, Noorollah. (2007). Cultural diversity and national unity in Iran: the
requirements and theoretical approach. Journal of Cultural Diversity and
National Solidarity, 8, 85-51.
 Ghorbanalizadeh, Hamideh. (2010). Religious democracy and minority
rights. Available from www.bashgah.net.
 Giddens, Anthony. (2006). Sociology. Tehran, Ney publication.
 Goodarzi, Hosein. (2006). Fundamental Concepts of Ethnic Studies. Tehran,
Tamaddon Irani Publications.
 Hadizadeh Moghaddam & Hosseini. (2008). Investigate obout the
relationship between cultural intelligence and it’s effectiveness in group.
Tehran, Beheshti University Research Project.
 Harvay J. (2006). What is diversity. Available from
http://www.irisconsulting.co.uk/articles.htm. (Accessed 25 April 2010)
 Hassanzadeh, Akbar. (2003). Managers and understanding of cultural
differences, 149, 57-54.
 Knotts, Rose. (1989). Cross- cultural management, transformation and
adaotation. Greenwich:Business Horizons. Vol 32. issue 1.pp:29-34. Available
from: http://proquest.umi.com
 Lipp. G, Clarke. C. (2003). Managing culture. Available from:
www.emeraldinsight.com
 Mansour, Jahangir. (2007). Iran's constitution. Tehran, Davan Publication.
Miller, G. Sunnafrank M. (1982). All Is For One But One Is Not For All, In F.
Donce ed, Human Communication Theory, New York, Harper & Row.
 Pazaki Zadeh, Zahra & Tisheyar, Mandana. (2010). Communication
challenges in intercultural relations. Tadbir, 219, 21-13. 
 Reitz J, Breton R, Dion K. Dion K. (2009).Multiculturalism and Social
Cohesion. Available from: www.gigle.org. (Accessed 1 March 2010).
 Ruholamini, Mahmoud. (1989). Background of Culture Studies.Tehran, Attar
Publications.
 Saei, M. (2010). The rights of minorities. Available from www.media.net /
siaset.
 Salehi Amiri, Seyed Reza. (2005). Ethnic conflict management in Iran.
Tehran, Expediency Council, Center of Strategic Research.
 Salimi, Abdolhakim. (2010). Minorities and their rights in Islam. Available
from www.FARSNEWS.ir.
 Sarukhani, Baqher. (1991). Encyclopedia of Social Sciences.Tehran, Keihan.
 Sedaghati, Ali. (2010). Ali (AS) and religious minorities. Available from
www.CLOOB.com.
 Sefidchian, Salman. (2008). Human resources management in the cultural
diversity age. Available from www.civilica.com.
 Shahtalebi, Badri. Gholizadeh, Azar. Sharifi, Saeid. (2010). An Investigation
of the factorial components of citizenship culture in the areas of values and
norms for guidance school. new approaches in educational administration
journal. 5, 57-76.
 Shariati, Ruhollah. (2010). Prophetic rule on minority rights. Available from
www.rasekhoon.net / article.
 Tabatabaei, Seyed Mohammad Hossein.(2001). Almizan interpretation.
Volume IV.
 Tomas D.C, Inkson K. (2003). Cultural intelligence. California, BerrettKoehler
Publisher, Inc
 UNESCO. (2005). Cultural and linguistic diversity in the intelligence
community. Tehran, Organization of Documents and National Library of Iran.
 Wacabayashi, Mitsura. Konda, Mari and Chen, Zigang. (2001). CrossCultural
Management Skill Practices: Filipino and Chinese Managers Under
Japanese- Style Management. Global Business Review, Vol.2, No.1, 15-35.