تأثیر مرزگستری دانشگاهیان بر قصد کارآفرینی اعضای هیأت علمی با میانجی‌گری بازآفرینی شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه، کارآفرینی با توجه به نقش تأثیرگذار خود در رشد اقتصادی کشورها، عنصر اساسی اقتصاد مدرن محسوب می‌شود و بخشی از تحقیقات دانشگاهی به آن پرداخته است. بنابراین هدف پژوهش بررسی تأثیر مرزگستری دانشگاهیان بر قصد کارآفرینی اعضای هیأت علمی با میانجی‌گری بازآفرینی شغلی بود.

روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کمی، توصیفی-همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بود. داده‌ها با پرسشنامه‌‌های مرزگستری دانشگاهیان، قصدکارآفرینی و بازآفرینی شغلی گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری مبنی بر حداقل مربعات جزئی انجام شد.

یافته‌ها: مرزگستری دانشگاهیان به میزان 431/0 و بازآفرینی شغلی به میزان 376/0 بر قصد کارآفرینی تأثیر مثبت و معنادار دارد، مرزگستری دانشگاهیان به میزان 425/0 بر بازآفرینی شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. اثر غیرمستقیم مرزگستری دانشگاهیان بر قصد کارآفرینی به‌واسطه بازآفرینی شغلی 160/0 است.

بحث و نتیجه‌گیری: به‌منظور بهبود قصد کارآفرینی اعضای هیأت علمی باید توسعه مرزگستری دانشگاهی مورد توجه مدیران دانشگاهی و بازآفرینی شغلی مورد توجه اعضای هیأت علمی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Boundary Spanning of Academics on the Entrepreneurial Intention of Faculty Members with the Mediation of Job Crafting

نویسندگان [English]

  • Saeid norollahee 1
  • siroos ghanbari 2
1 1. PhD Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 Professor.Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Today, Due to its influential role in the economic growth of countries, entrepreneurship is considered a basic element of modern economy and it is a part of academic research. Therefore, the aim of the research was to investigate the effect of academics' boundary spanning on the entrepreneurship intention of faculty members with the mediation of job crafting.

research methodology: The research method was quantitative, descriptive-correlation based on structural equations. The research population was 2189 faculty members of public universities in Tehran. The data were collected with the questionnaires of academicians' boundary spanning, entrepreneurship intention and job crafting. Data analysis was done using structural equation modeling based on partial least squares.

Findings: The findings showed that boundary spanning of academics has a positive and significant effect on entrepreneurial intention (0.431) and job crafting (0.376), academics' boundary spanning has a positive and significant effect on job crafting (0.425). Also, the indirect effect of boundary spanning on entrepreneurial intention through job crafting is 0.160.

Conclusion: in order to improve the entrepreneurial intention of faculty members, the development of academic boundary spanning should be given attention to by university managers and job crafting should be given to the attention of faculty members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic boundary spanning
  • Boundary spanning
  • Entrepreneurial intention
  • Job crafting

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 05 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 اردیبهشت 1404