بررسی نقش استرس کاری بر رابطه بین طفره‌روی اینترنتی و عملکرد اساتید حسابداری دانشگاه‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

3 استادیار، گروه حسابداری و مدیریت مالی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی آثار طفره‌روی اینترنتی بر عملکرد اساتید حسابداری دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای استرس کاری صورت پذیرفته است.

روش شناسی پژوهش: این پژوهش در زمره مطالعات کمی قرار می‌گیرد و تعداد نمونه آن برابر با 273 نفر بود. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. از روش الگوسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج این پژوهش با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد که طفره‌روی اینترنتی آثار مثبتی بر عملکرد اساتید حسابداری و استرس کاری دارد. هم‌چنین، استرس کاری تأثیر مثبتی بر عملکرد اساتید حسابداری دارد. افزون‌بر این، نتایج بیانگر آن بود که استرس کاری هم دارای نقش واسطه‌ای در رابطه بین طفره-روی اینترنتی و عملکرد اساتید حسابداری است و هم نقش تعدیل‌کنندگی.

بحث و نتیجه‌گیری: طفره‌روی اینترنتی و استرس کاری پدیده‌هایی هستند که نقش مهم و قابل‌توجهی بر عملکرد اساتید حسابداری دانشگاه‌ها دارند و باید به آنها به عنوان یک شمشیر دو لبه نگاه کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the role of work stress on the relationship between cyberloafing and the performance of universities professors in accounting

نویسندگان [English]

  • Ramin Zeraatgari 1
  • Gholamreza Rezaei 2
  • Rasoul Keshtkar 3
1 University of Sistan and Baloochestan
2 Associate Professor, Department of Accounting, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Accounting and Fainancial Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction: This research has been conducted with the aim of examining the effects of cyberloafing on the performance of university accounting professors, taking into account the mediating role of work stress.

research methodology: This research is among quantitative studies and the number of samples was equal to 273 people. Research data was collected using a questionnaire. The partial least squares structural equation modeling method was used to test the hypotheses.

Findings: The results of this research using the structural equation modeling method showed that cyberloafing has positive effects on the performance of accounting professors and work stress. Also, work stress has a positive effect on the performance of accounting professors. In addition, the results indicated that work stress has both a mediating role and a moderating role in the relationship between cyberloafing and the performance of accounting professors.

Conclusion: Cyberloafing and work stress are phenomena that play an important and significant role on the performance of university accounting professors and should be viewed as a double-edged sword.

کلیدواژه‌ها [English]

  • work stress
  • cyberloafing
  • performance
  • professors in accounting