مدیریت ناهم‌‌مکان: پژوهشی داده‌بنیاد از نحوه عملکرد معلمان در مدیریت کلاس‌ در بستر پلتفرم‌های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ایران

2 گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 گروه تحقیق در عملیات، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

4 گروه ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی نحوه عملکرد معلمان در مدیریت کلاس‌های آنلاین در بستر پلتفورم‌های آموزشی است.

روش شناسی پژوهش: نویسندگان مقاله از روش‌شناسی کیفی و رویکرد نظریه داده‌بنیاد استفاده کرده‌اند. جامعه هدف، معلمان و مدرسین شهر یزد بودند که با نمونهگیری نظری و هدفمند تعداد 15 نفر آن‌ها جهت اخذ مصاحبه عمیق انتخاب شد. فرایند نمونه‌گیری در این تحقیق تا مرحله اشباع اطلاعات ادامه یافت به شکلی که مصاحبه جدید تاثیری در پیشبرد نظریه نهایی نداشت. داده‌های جمع‌آوری شده در این تحقیق با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج در قالب 20 مقوله اصلی و 1 مقوله نهایی به همراه مدل پارادایمی، خط داستان و مدل‌نظری ارائه شد. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن بود که «مدیریت نا‌هم‌مکان کلاس» به عنوان پدیده مرکزی به دنبال مجموعه‌ای از عواملی چون، شناخت محوری در تدریس آنلاین، مدیریت مشارکتی آنلاین، سازمادهی و تربیت آموزشی معلمان، پویایی عاطفی و علمی معلم، نظم آنلاین عرضه و تقاضا، مطلوبیت کلاس عمومی، مسئولیت‌پذیری انتخابی معلمان و مساله‌مندی اجرای کلاس به همراه مجموعه‌ای از عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر ایجاد می‌شود. معلمان برای اجرایی کردن مدیریت نا‌هم‌مکان متکی به راهبرد‌هایی چون کار عاطفی آنلاین، شبیه‌سازی کلاس‌های حضوری و تعقیب ناهمزمان دروس هستند که دو پیامد از جمله مدیریت و تنظیم کلاس‌ها، رقابت فرسودگی در بین معلمان را به همراه دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: نتیجه حاکی از آن است که مدیریت کلاس آنلاین توسط معلمان در سه سطح خرد، میانی و کلان قابل توضیح است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Asynchronous classroom management: a grounded theory research on how teachers perform in classroom management in the context of online learning platforms

نویسندگان [English]

  • Farzad Dehghani-Firoozabadi 1
  • SeyedAlireza Afshani 2
  • Abolfazl Sadeghian 3
  • Alimohammad Mazidi-sharfabadi 4
1 Ph.D. Student of Media Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 Sociology Department, Social Sciences Faculty, Yazd University, Yazd, Iran
3 Assistant Professor of Operations Research, Department of Human Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
4 Assistant Professor of Communication Sciences, Department of Human Sciences, Meybod Branch, Islamic Azad University, Meybod, Iran
چکیده [English]

Introduction: The goals of the present and Ekawi research are the performance of teachers in managing online classes in educational platforms.

research methodology: the authors of the article have used qualitative methodology and grounded theory approach. The target population was the teachers of Yazd city, 15 of them were selected through theoretical and targeted sampling for in-depth interviews. The data collected in this research were analyzed using three stages of open, axial, and selective coding.

Findings the results were presented in the form of 20 main categories and 1 final category along with paradigm model, story line, and theoretical framework. The obtained findings indicated that " asynchronous classroom management" as a central phenomenon follows a set of factors such as teacher cognition in online teaching, online collaborative management, organization and educational training of teachers, emotional and scientific dynamics of the teacher, online supply and demand discipline, the desirability of the public class, the selective responsibility of teachers, and challenges encountered in the implementation of online classes .this form of education is created along with a set of contextual and intervening factors. in order to implement asynchronous classroom management, teachers rely on strategies such as online emotional work, simulation of face-to-face classes, and asynchronous pursuit of courses, leading to two consequences, including managing and arranging classes, and teacher burnout competition

Conclusion: The result indicates that the online class can be explained by teachers at three levels: micro, medium and macro.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Asynchronous Management
  • educational platforms
  • Teachers
  • Grounded theory
  • Yazd

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 26 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1403