نقش عدالت سازمانی و ویژگی‌های روان‌شناختی مثبت در آمادگی کارکنان برای تغییر ‏در مدارس متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.‏

2 گروه مدیریت، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.‏

3 گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش عدالت سازمانی و ویژگی‌های روانشناختی مثبت در آمادگی ‏کارکنان برای تغییر در مدارس متوسطه انجام شد.‏

روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات های توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش ‏شامل کلیه کارکنان مدارس متوسطه شهر ماکو در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3000 نفر بود. نمونه آماری ‏شامل 341 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ویژگی ‏های روانشناسی مثبت (‏PPI‏)، مقیاس عدالت سازمانی (‏OJS‏) و پرسشنامه آمادگی برای تغییر(‏ATC‏) جمع آوری ‏شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در برنامه ‏SPSS‏ نسخه ‏‏26 انجام شد.‏

یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین عدالت سازمانی و ویژگی‌های روانشناختی مثبت با آمادگی کارکنان ‏برای تغییر و ابعاد آن شامل آمادگی عاطفی، شناختی و رفتاری ارتباط مثبت و معنی‌داری در سطح 01/0 وجود دارد. ‏همچنین عدالت سازمانی و ویژگی‌های روانشناختی مثبت قادر به پیش بینی مثبت و معنی دار آمادگی کارکنان برای ‏تغییر بودند (05/0‏p<‎‏).‏

بحث و نتیجه‌گیری: از یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که عدالت سازمانی و ویژگی‌های روان‌شناختی ‏مثبت نقش مهم و تعیین کننده ای در آمادگی کارکنان برای تغییر دارند، بنابراین نیاز است برای پیشبرد سیاست ‏های سازمانی در مدارس و تسهیل آمادگی کارکنان برای تغییر در برنامه ریزی های کلان آموزشی مورد توجه قرار ‏گیرند.‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of organizational justice and positive psychological ‎characteristics in employees' readiness for change in secondary ‎schools

نویسندگان [English]

  • Samira Behbodhi 1
  • Reza Abdullahzadeh 2
  • Ali Zeinali 3
1 Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.&lrm;
2 Department of Management, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran.&lrm;
3 Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to determine the role of ‎organizational justice and positive psychological characteristics in the ‎preparation of employees for change in secondary schools.‎

research methodology: This research was a descriptive-correlation type of ‎research. The statistical population of the research included all the employees ‎of secondary schools in the city of Mako in the academic year of 2022-‎‎2023.The statistical sample included 341 people who were selected by random ‎cluster sampling. Data were collected using positive psychotherapy inventory ‎‎(PPI), Organizational Justice Scale (OJS) and Attitude to organizational change ‎‎(ATC). Data analysis was done using Pearson correlation and multiple ‎regression analysis in SPSS version 26.‎

Findings: The research findings showed that there is a positive and significant ‎relationship between organizational justice and positive psychological ‎characteristics with employees' readiness for change and its dimensions ‎including emotional, cognitive and behavioral readiness at the level of 0.01. ‎Also, organizational justice and positive psychological characteristics were ‎able to positively and significantly predict employees' readiness for change ‎‎(p<0.05).‎

Conclusion: From the above findings, it can be concluded that organizational ‎justice and positive psychological characteristics play an important and ‎decisive role in employees' readiness for change, therefore, it is necessary to ‎advance organizational policies in schools and facilitate employees' readiness ‎for change. Changes in educational macro-planning should be taken into ‎consideration.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational justice, positive &lrm
  • psychological characteristics, &lrm
  • employees'
  • Attitude to &lrm
  • organizational change.&lrm

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 28 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1403