فراتحلیل ارتباط رهبری تحول‌آفرین مدیران با رفتارهای شغلی معلمان در مدارس ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج مطالعات انجام شده پیرامون رابطه رهبری تحول‌آفرین با رفتارهای شغلی معلمان در مدارس ایران با تکنیک فراتحلیل انجام شد.

روش شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مقالات چاپ شده در مجلات علمی داخل ایران پیرامون رابطه رهبری تحول‌آفرین با رفتارهای شغلی معلمان از سال ۱۳۸۸ تا بهار ۱۴۰۲ بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند ۴۰ مورد به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات فرم کدگذاری فراتحلیل بود. داده‌های به دست آمده از تحقیقات منتخب با استفاده از نرم‌افزار CMA2 (نرم‌افزار جامع فراتحلیل) تحلیل شدند.

یافته‌ها: فراتحلیل مطالعات منتخب نشان داد که میانگین اندازه اثر رابطه رهبری تحول‌آفرین با رفتارهای شغلی معلمان در مدل اثرات ثابت برابر (۰/۴۰۵) و در مدل اثرات تصادفی برابر (۰/۳۶۵) می‌باشد که بر اساس نظام تفسیری کوهن رابطه‌ای در حد متوسط ارزیابی می‌شود. همچنین متغیرهای توانمندسازی (۰/۶۲۳)، فرسودگی شغلی (۰/۵۶۱-)، خود توسعه‌ای (۰/۵۲۱)، رضایت شغلی (۰/۵۱۹) و رفتارهای کاری نوآورانه (۰/۵۰۵)، دارای بیشترین اندازه اثر بودند.

بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به‌کارگیری سبک رهبری تحول‌آفرین و مؤلفه‌های آن جهت بهبود رفتارهای شغلی معلمان در مدارس ایران ضروری به نظر می رسد.

عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the relationship between transformational leadership and teachers' occupational behaviors in Iranian schools

نویسندگان [English]

  • Ali Khaleghkhah 1
  • Mehdi Abdolahzadeh 2
  • Mohammad Esmaeili 3
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabili, Iran
2 PhD student of educational management, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 M.A. Educational Management, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Introduction: the current research was conducted to quantitatively combine the results of the studies conducted on the relationship between transformational leadership and teachers' occupational behaviors in Iranian schools using a meta-analysis technique.

Research methodology: The statistical population of the research included all the articles published in the Persian language scientific journals about the relationship between transformational leadership and teachers' occupational behaviors from 2009 to 2023, that 40 cases were entered through meta-analysis process with a non-random purposive sampling method.The data collection tool was the meta-analysis coding form. The selected studies were analyzed using CMA2 software.

Findings: The meta-analysis of the selected articles showed that the average effect size of the relationship between transformational leadership and occupational behaviors of teachers in the fixed effect model is (0.405) and in the random effect model is (0.365), which is evaluated as an average relationship based on Cohen's interpretation system. Also, variables of empowerment (0.623), job burnout (-0.561), self-development (0.521), job satisfaction (0.519), and work innovative behaviors (0.505) have the largest effect size.

Conclusion: Based on the obtained results, it seems necessary to use the transformational leadership style and its components to improve the occupational behavior of teachers in Iranian schools.


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 11 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1402