نقش پیش‌بین مثبت اندیشی، هوش اخلاقی و اجتماعی در کیفیت زندگی کاری معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی، آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش استان گیلان، شهرستان لنگرود.

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه بهبود کیفیت زندگی کاری یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان و کسانی که برای سازمان کار می‌کنند، می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بین مثبت اندیشی، هوش اخلاقی و اجتماعی در کیفیت زندگی کاری معلمان انجام شد.

روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمین مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، که بر اساس جدول مورگان 176 نفر به روش در دسترس، انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های کیفیت زندگی کاری (ایلگان و همکاران، 2014)، مثبت‌اندیشی (اینگرام و همکاران، 1988)، هوش اخلاقی (لنیک و همکاران، 2005) و هوش اجتماعی (سیلورا و همکاران، 2001) پاسخ دادند. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مثبت‌اندیشی و هوش اجتماعی با کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه‌ مثبت و معناداری دارند (01/0>P). همچنین، همبستگی هوش اخلاقی با کیفیت زندگی کاری معلمان مثبت و معنادار بود (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه، دو متغیر مثبت اندیشی و هوش اجتماعی قدرت پیش‌بینی کنندگی لازم برای ورود به معادله رگرسیون را دارا بودند و توانستند حدود 21 درصد از واریانس مربوط به کیفیت زندگی کاری معلمان را تبیین کنند.

بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که زمانی که معلمان دارای مثبت‌اندیشی، هوش اجتماعی و اخلاقی هستند، احساس کارآمدی بالایی دارند و محیط کارشان برانگیزاننده است، و بر این اساس کیفیت زندگی کاری آنها بالاتر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Predictive Role of Positive Thinking, Moral and Social Intelligence in the Quality of Teachers' Work Life

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Ranjbar Noushari 1
  • Masomeh Abdollkarimi Komeleh 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 MA in General Psychology, Primary School Teacher, Department of Education of Gilan province, Langrod City.
چکیده [English]

Introduction: Today, improving the quality of working life is one of the most important goals of the organization and those who work for the organization. The aim of this study was to investigate the predictive role of positive thinking, moral and social intelligence in the quality of teachers' work life. The research method was descriptive-correlational.

research methodology: The current research is descriptive and correlational. The statistical population of this study was all of public primary school teachers in Langrud City in the academic year of 2021-2022, which according to Morgan's table, 176 people were selected by available methods and answered the questionnaire of quality of working life )Ilgan et al, 2014), positive thinking (Ingram et al, 1988), moral intelligence (Lenik et al, 2005) and Social Intelligence (Silura et al, 2001). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis.

Findings: The results showed that positive thinking and social intelligence have a positive and significant relationship with the quality of teachers' work life (P<0.01). Also, the correlation between moral intelligence and quality of teachers' work life was positive and significant (P<0.05). The results of the regression analysis showed that among the studied variables, two variables, positive thinking and social intelligence, had the necessary predictive power to enter the regression equation and were able to explain about 21% of the variance related to the quality of teachers' work life.

Conclusion: It can be concluded that when teachers have positive thinking, social and moral intelligence, they feel highly efficient and their work environment is motivating, and therefore the quality of their working life will be higher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of work life
  • positive thinking
  • moral intelligence
  • social intelligence
  • teachers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 21 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1402