طراحی الگوی مفهومی توسعه استعداد معلمان تازه کار: رویکرد داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از چالش‌های مهم در سازمان‌ها در آینده رقابت برای بدست آوردن استعداد است. بیشتر سازمان‌ها امروزه بنا به کاهش استعدادهای در دسترس، جایگاه خود را در جریان بزرگ تغییرات در خطر می‌بینند، در این راستا یکی از سازمان‌هایی که امروز با توجه به نقشی که در ایجاد تولید جریان فکری و فراهم آوردن نیروی انسانی حداقل در جامعه ایرانی بر عهده دارد، سازمان آموزش و پرورش است که، به کارگیری نیروی با استعداد در این سازمان برای رسیدن به هدف‌های از پیش تعیین شده به یک چالش جدی برای آن تبدیل شده است، در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی توسعه استعداد معلمان تازه کار، صورت پذیرفت.

روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد صورت پذیرفته است. بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و هدایت اساتید راهنما، مشاور و برخی از متخصصین سؤالات مصاحبه نیمه‌ساختار یافته را طراحی نمود، به علاوه با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته با 25 نفر از متخصصان حوزه تعلیم و تربیت صورت پذیرفت و اطلاعات جمع‌آوری شده در نرم‌افزار ATLAS.tiTM، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت 275 مولفه در قالب، 48 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شناسایی شد.

یافته‌ها: نتایج داده‌های در طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و کدگذاری انتخابی حاکی از تاثیر عوامل متعددی بر پدیده محوری پژوهش داشت. که در شرایط علی (6 مقوله)، در عوامل زمینه‌ای (6 مقوله)، در عوامل مداخله‌گر (12 مقوله)، در راهبردها (9 مقوله)، و در پیامدها (15 مقوله)، جای گرفتند.

بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد به منظور افزایش کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش نیازمند توجه به رویکرد توسعه استعداد و توجه به همه ابعاد تاثیرگذار در آن می‌باشیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a conceptual model of novice teachers' talent development: Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Roghayeh Ansari 1
  • ali jafari rad 2
  • Ebrahim Por Hoseini 3
1 PhD Student, Department of Educational Management, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran.
2 Assistant Professor,Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

Introduction: One of the most important challenges in organizations in the future is the competition to acquire talent. Most of the organizations today see their position in the great flow of changes in danger due to the reduction of available talents, in this regard, one of the organizations that today, considering the role it plays in creating the intellectual flow and providing human resources, at least in the Iranian society Yes, it is the education organization that the use of talented staff in this organization to achieve the predetermined goals has become a serious challenge for it, in this regard, the present research aims to design a conceptual model for developing the talent of novice teachers. , occurred.

research methodology: The current research is of a qualitative type, which was carried out using a strategy based on the Grounded Theory. For this purpose, the researcher designed semi-structured interview questions by reviewing the research literature and guided by supervisors, advisors and some experts, in addition, according to the use of a targeted approach and the use of theoretical saturation criteria, semi-structured interviews were conducted with 25 experts in the field of education. and training was done and the collected information was analyzed in ATLAS.tiTM software and finally 275 components in the format, 48 subcategories and 6 main categories were identified.

Findings: The results of the data during three stages, open coding, central coding and selective coding indicated the impact of several factors on the central phenomenon of the research. which were placed in causal conditions (6 categories), contextual factors (6 categories), intervening factors (12 categories), strategies (9 categories), and consequences (15 categories).

Conclusion: It seems that in order to increase the quality of a part of the education system, we need to pay attention to the talent development approach and pay attention to all aspects that influence it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Novice teachers
  • talent development
  • Grounded Theory
  • Talent management
  • education