طراحی و تدوین الگویی برای ارزیابی آزمون‌های عملی سازمان فنی حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: آزمون‌های عملی در سازمان فنی حرفه‌ای ابزاری حیاتی هستند که برای ارزیابی و اندازه‌گیری مهارت‌ها و دانش فنی کارکنان و داوطلبان به کار می‌روند. این آزمون‌ها، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارزیابی، معیارهای استاندارد و علمی را جهت سنجش توانمندی‌های شغلی فراهم می‌کنند و برای سازمان‌های فنی حرفه‌ای به عنوان ابزاری موثر در فرآیند جذب نیروی انسانی، ارتقاء کارکنان و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به کارآمدی مطرح می‌باشند.. هدف از پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگویی برای ارزیابی آزمون‌های عملی سازمان فنی حرفه ای بود.روش شناسی پژوهش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفته است. حوزه پژوهش، در برگیرنده صاحب نظران، متخصصان و مربیانی بود که در ارتباط با آزمون های عملی فنی و حرفه ای تجربه داشته اند و در در ارزیابی آزمون ها از مهارت کافی برخوردار بودند. برای تعیین حجم نمونه، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود، پس از 15 مصاحبه، داده ها به اشباع نظری رسید. داده‌های استخراج شده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با کدگذاری باز، کدگذاری محوری و استخراج مضمون‌های اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند..یافته‌ها: در این پژوهش 5 مضمون اصلی شناسایی شد که این مضامین شامل بعد مالی و تامین بودجه، بعد مدیریتی، بعد زیرساختی، بعد طراحی و ساختار و بعد ارزیابی بودند.

بحث و نتیجه‌گیری: در این پژوهش الگویی برای ارزیابی آزمون‌های عملی سازمان فنی حرفه ای تدوین گردید که به کارگیری آین الگو منجر به کیفیت بخشی و بهبود آزمون های عملی سازمان فنی حرفه می گردد.



بحث و نتیجه‌گیری: در این پژوهش الگویی برای ارزیابی آزمون‌های عملی سازمان فنی حرفه ای تدوین گردید که به کارگیری آین الگو منجر به کیفیت بخشی و بهبود آزمون های عملی سازمان فنی حرفه می گردد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and development a model for evaluating the practical tests of the Technical and Vocational Training

نویسندگان [English]

  • Akbar Zare 1
  • Ebadollah Ahmadi 2
1 Department of Educational Management, Marodasht Branch, Islamic Azad University, Marodasht, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Management, Maroodasht Branch, Islamic Azad University, Maroodasht, Iran
چکیده [English]

Introduction and Purpose: Practical assessments are vital tools within technical and vocational organizations used to evaluate and measure the skills and technical knowledge of employees and volunteers. These assessments serve as one of the most important assessment tools, providing standard and scientific criteria for assessing occupational competencies. They are recognized by technical and vocational organizations as effective instruments in the human resource recruitment process, employee development, and improving the quality of services. The objective of this research is to design and develop a model for the evaluation of practical examinations within technical and vocational organizations..

Research Methodology: This research was conducted within a qualitative framework. The research domain included experts, specialists, and instructors with experience in technical and vocational practical examinations and possessed sufficient skills for assessing these examinations. Purposeful sampling was used to determine the sample size. The primary research instrument consisted of semi-structured interviews. After conducting 15 interviews, theoretical saturation was achieved. Data extracted from semi-structured interviews were analyzed through open coding, axial coding, and the identification of main and sub-themes.

Findings: In this research, five main themes were identified, which included the financial and budgeting dimension, the managerial dimension, the infrastructural dimension, the design and structure dimension, and the assessment dimension.

Discussion and Conclusion: This research has resulted in the development of a model for evaluating practical examinations within technical and vocational organizations. Implementing this model can lead to improved quality and efficiency in practical examinations conducted by technical and vocational organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design
  • Model
  • evaluation
  • practical tests
  • Technical and Vocational Training