طراحی مدل آموزش و بهسازی منابع انسانی بر مبنای الگوی توتادو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی و رضایت‌مندی فرد و در سطح سازمانی، باعث بهبود و توسعه سازمان می‌شود. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل آموزش و بهسازی منابع انسانی بر مبنای الگوی توتادو بود.

روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از حیث روش، کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 18 نفر از مدیران و خبرگان بانک آینده در سال 1402 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود با رویکرد اشباع نظری بود. یافته با استفاده از نرم افزار ATLASTI کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافته ها بر اساس روش های سه سویه سازی، موضع گیری پژوهشگر و کاوش بوسیله مشارکت کنندگان انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در پنج مقوله شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله گر، راهبرد و پیامدها در چهار دسته فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی به تفکیک در 6 مقوله، 17 کد محوری براساس 174 کد باز شناسایی شد. این مدل یکی از جامع‌ترین روش‌های آموزش و بهسازی منابع انسانی را مشخص کرده است.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد با اعتماد به الگوی توتادو و پیاده‌سازی موفق آموزش و بهسازی بر مبنای این الگو، سازمان‌ها می‌توانند بهبودی قابل ملاحظه در عملکرد، بهره‌وری، و رضایت کارکنان خود تجربه کنند. این مدل از مدیریت منابع انسانی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تغییرات متغیر محیطی به بهبودی پایدار و افزایش توانمندی‌های خود برسند.

عنوان مقاله [English]

Designing a training model and improving human resources based on the TOTADO model

نویسندگان [English]

  • Leili Kaffash
  • reza zarei
  • nader shahamat
  • Ahmadreza Ojinezhad
Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Marodasht Branch, Marodasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: Training and improvement of employees is a strategic action that at the individual level causes the value and satisfaction of the individual and at the organizational level, it causes the improvement and development of the organization. The aim of the current research was to design a training model and improve human resources based on the Tutado model.

Research methodology: The current research was applied in terms of its purpose and qualitative in terms of method with the approach of foundational data theory. The participants in the research were 18 managers and experts of Aindeh Bank in 1402, who were selected using the criteria-based purposeful sampling method. The research tool was a semi-structured interview with a theoretical saturation approach. The findings were coded and analyzed using ATLASTI software. Validation of the findings was done based on the methods of triangulation, researcher's position and exploration by the participants.

Findings: The findings of the research were identified in five categories of causal, contextual, intervening, strategy, and consequences in four individual, group, organizational, and social categories separately in 6 categories, 17 core codes were identified based on 174 open codes. This model has identified one of the most comprehensive methods of training and improving human resources.

Discussion and conclusion: The results showed that by trusting the Totado model and successfully implementing training and improvement based on this model, organizations can experience a significant improvement in the performance, productivity, and satisfaction of their employees. This model of human resource management helps organizations to achieve sustainable improvement and increase their capabilities with environmental challenges and changes.


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 05 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1403