طراحی مدل فراموشی سازمانی (مطالعه موردی مدیران متوسطه ی اول استان فارس)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

2 استادیار پایه ده دکترای برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: فراموشی سازمانی سبب از یاد بردن و حذف دانش ناکارآمد و منسوخ و افزایش ظرفیت برای یادگیری دانش نو در سازمان می شود. پژوهش حاضر، فراموشی سازمانی را در سطح مدیران متوسطه اول استان فارس در قالب طراحی یک مدل ارائه داده است.

روش شناسی پژوهش: این پژوهش طبق سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 21 نفر از مدیران متوسطه اول مدارس استان فارس بودند که با استفاده روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس قاعده اشباع نظری بود. تجزیه وتحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل شبکه مضامین آتراید استرلینگ (2001) انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش طی سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و شناسایی مضمون فراگیر در قالب 69 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر شامل: بسترسازی، یادگیری زدایی، جایگزین سازی و جو باز بدست آمد.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد از نظر مدیران اول متوسطه مدارس استان فارس با استفاده از این مدل فراموشی سازمانی و کسب دانش جدید، سازمان می‌تواند با بهره‌گیری از مولفه‌های بسترسازی، یادگیری زدایی و جایگزین سازی، محیطی پویا و نوآورانه را برای فراموشی سازمانی و کسب دانش جدید فراهم آورده و به پیشرفت و رشد مداوم سازمان کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing an organizational forgetting model (A case study of the principals of the first secondary school in Fars province)

نویسندگان [English]

  • Nasrin Aghaei 1
  • Mozhgan Amirianzadeh 1
  • reza zarei 1
  • a o 2
1 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Marodasht Branch, Marodasht, Iran.
2 .Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Marodasht Branch, Marodasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Organizational forgetting causes the forgetting and elimination of ineffective and obsolete knowledge and increases the capacity to learn new knowledge in the organization. The current research has presented organizational forgetfulness at the level of first secondary school principals in Fars province in the form of designing a model.

research methodology: This research was according to the tradition of qualitative research with thematic analysis approach. The participants in the research were 21 principals of the first secondary schools of Fars province, who were selected using a criterion-based purposive sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview based on the principle of theoretical saturation. Data analysis was done based on Atride Stirling's theme network analysis (2001).

Findings: The findings of the research were obtained during three stages of descriptive coding, interpretive coding and identification of the overarching theme in the form of 69 basic themes, 13 organizing themes and 4 overarching themes including: foundation, delearning, replacement and open atmosphere.

Discussion and conclusion: The results of the research showed that in the opinion of the principals of secondary schools in Fars province, by using this model of organizational forgetting and acquiring new knowledge, the organization can create a dynamic and innovative environment for provide organizational forgetting and acquisition of new knowledge and help the continuous progress and growth of the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational forgetfulness
  • first secondary school managers
  • Fars province

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 09 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1403