طراحی الگوی مدیریت اثربخش مدارس ابتدایی در شهر اردبیل، یک پژوهش آمیخته**

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

4 استاد گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردییل، ایران

چکیده

چکیده

مقدمه و هدف: مدیریت اثربخش نقش مهمی در بهبود عملکرد و اثربخشی مدیریت دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت اثربخش در مدارس ابتدایی شهر اردبیل انجام شد.

روش شناسی پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی تعداد 18 نفر از خبرگان مدیریت اثربخش بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و تحت مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران و معاونان زن و مرد مدارس ابتدایی شهر اردبیل بودند که تعداد 397 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به پرسشنامه محقق‌ساخته (101 گویه‌ای) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل تم در نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی، معادلات ساختاری و تحلیل مسیر در نرم‌افزار spss و SmartPls4 استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج منجر به شناسایی 3 مقوله اصلی شامل: (مهارت ها و قابلیت‌های حرفه‌ای مدیر مدرسه، مهارت ها و قابلیتهای فردی مدیر مدرسه، عوامل بسترساز در ارتقای اثربخشی) و 19 مقوله فرعی گردید. همچنین بار عاملی هر 3 عامل اصلی و 19 عامل فرعی دارای روایی و پایایی مناسبی بودند.

بحث و نتیجه‌گیری: از آنجا که، مدیریت به عنوان عامل مهم پیشرفت و بهبود محسوب می‌شود و نقش اول را در این زمینه ایفا می‌کند، لذا به‌کارگیری مقوله‌های شناسایی شده می‌تواند مدیریت را در مدارس اثربخش و تسهیل نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a effective management model in primary schools of ardebil city, a mixed research

نویسندگان [English]

  • Javad Amjadi hor 1
  • ali khaleghkhah 2
  • hosein tagavi 3
  • adel zahed babolan 4
1 Corresponding author, PhD student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 faculty of university of mohaghegh ardabili
3 . دانشیار گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردییل، ایران
4 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Abstract

Introduction and aim: This research was conducted with the aim of designing an effective management model in primary schools in Ardabil city.

research methodology: This study was applied in terms of purpose and mixed (qualitative and quantitative) in terms of execution method. The research population in the qualitative part was 18 effective management experts who were selected by purposeful sampling method and subjected to semi-structured interviews. The population of the research in the quantitative part was male and female principals and vice-principals of primary schools in Ardabil city, 397 people were selected by stratified random sampling method and answered the researcher-made questionnaire. For data analysis, theme analysis method was used in the qualitative part and confirmatory factor analysis, structural equations and path analysis were used in the quantitative part.

Findings: The results led to the identification of 3 main categories including: (school principal's professional skills and capabilities, school principal's individual skills and capabilities, foundational factors in improving effectiveness) and 19 subcategories. Also, the factor load of all 3 main factors and 19 sub-factors had good validity and reliability.

Conclusion: Since management is considered as an important factor of progress and improvement and plays the first role in this field, therefore, the use of identified categories can make management effective and easier in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • effectiveness
  • effective management
  • elementary schools

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 09 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 13 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1403