طراحی و ارزیابی مدل پارادایمیک بوم‌سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمان‌های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 استادیار و عضو هیأت علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

3 دانشیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

4 استادیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمان های آموزشی اخیراً به عنوان یک مفهوم رایج در سیاست کارآفرینی و سازمان های آموزشی ظهور کرده و اساس کار آنها ایجاد محیطهای حمایتی است که باعث ایجاد استارت‌آپ‌های نوآورانه می شود. پژوهش حاضر باهدف طراحی و ارزیابی مدل پارادایمیک بوم‌سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمان‌های آموزشی انجام گرفت.

روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، روش اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، روش نظریۀ داده‌بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کارآفرینی، متخصصان و خبرگان آشنا به کارآفرینی دیجیتال، اعضای هسته‌های فن‌آوری و مراکز رشد در دانشگاه، مسئول طرح‌های دانش‌بنیان و مدیر دفتر تجاری‌سازی پارک‌های علمی- فن‌آوری و خبرگان رشتۀ کارآفرینی در آموزش و پرورش می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از دستۀ متوالی انتخاب‌شده‌اند و در قسمت کمی، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه رازی ،هنرآموزان ومتخصصین کارآفرینی و اساتید دانشگاهی مرتبط با حوزه کارآفرینی به تعداد 135 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. روش تجزیه‌وتحلیل داده‏های مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی معادلات ساختاری انتخاب‌شده است.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در بخش کیفی شامل 483 کدباز،42 کد ثانویه و 15 مقوله که در6 محور اصلی(محوری، شرایط علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها) به دست آمد .همچنین نتایج نشان داد مدل ارائه شده از اعتبار درونی بالایی برخودار است .

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که مدل ارائه‌شده از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج پژوهش، مدل بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال می تواند در سازمان های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و با به رسمیت شناختن این مدل تاثیرات اساسی در نقش و مسئولیت و فعالیت های سازمان های آموزشی در عصر حاضر صورت گیرد و مدیران سازمان های آموزشی به اهمیت این پژوهش توجه کافی و موثر داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and evaluating the paradigmatic model of digital entrepreneurship ecosystems in educational organizations

نویسندگان [English]

  • Neda Khodadadeh 1
  • Maryam Islampanah 2
  • faranak mosavi 3
  • Elham kaviani 4
1 PhD Student, Department of Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
2 Assistant professor and faculty member, Department of Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
3 Associate Professor and Faculty Member, Educational Management Department, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
4 Assistant Professor and Faculty Member, Department of Educational Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Digital entrepreneurship ecosystems in educational organizations have recently emerged as a common concept in entrepreneurship policy and educational organizations, and the basis of their work is to create supportive environments that create innovative startups. The current research was conducted with the aim of designing and evaluating the paradigmatic model of digital entrepreneurship ecosystems in educational organizations.

research methodology: The research method is a mixed (qualitative-quantitative) exploratory method, which includes the data base theory method in the qualitative part and survey in the quantitative part. The participants of the qualitative part are 15 faculty members of entrepreneurship universities, specialists and experts familiar with digital entrepreneurship, members of technology cores and growth centers in the university, responsible for knowledge-based projects and the director of the commercialization office of science-technology parks, and experts in the field of entrepreneurship in education. Using the purposeful sampling method, they were selected from the consecutive group, and in the quantitative part, 135 people were selected by stratified random sampling method. The interview data analysis method is selected in the qualitative section, open, central and selective coding and in the quantitative section structural equations.

Findings: The findings of the research in the qualitative part include 483 open codes, 42 secondary codes and 15 categories that were obtained in 6 main axes (pivotal, causal conditions, contextual conditions, intervening factors, strategies and consequences). Also, the results showed that the presented model of validity It has an upper interior.

Conclusion: The results of the quantitative part of the research showed that the presented model has a good fit. According to the results of the research, the ecosystem model of digital entrepreneurship can be used in educational organizations and by recognizing this model, fundamental effects on the roles and responsibilities and activities of educational organizations can be made in the present era, and managers of educational organizations Pay enough and effective attention to the importance of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • digital entrepreneurship
  • ecosystems
  • educational organization