ارایه مدل علی برای بهزیستی تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی، تاب آوری تحصیلی واشتیاق تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی ، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه

2 دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

چکیده

پژوهش حاضر به منظوربررسی نقش واسطه‏گری تاب‏آوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در رابطه‏ی

بین حمایت تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی بر روی 540 نفراز دانش آموزان دختر و پسر دوره

متوسطه شهر شیرازدر سال تحصیلی (1401- 1400) ا نجام گرفت . اعضای نمونه با استفاده از

روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس‏های حمایت تحصیلی (ساندز و

پلانکت، 2005)، تاب‏آوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران،

2004) و بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند.پس از جمع آوری داده

ها ،ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس ، انجام گرفت. نتایج

تحلیل هاداده ها نشان دادکه تاب‏آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی نقش

واسطه گری معناداری دارد. اشتیاق تحصیلی بین رابطه تاب آوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش

واسطه گری معناداری دارد. همچنین تاب‏آوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین حمایت

تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه‏ گری معناداری دارند. این یافته ها بدان معناست که حمایت

تحصیلی دانش‏آموزان را درجهت کسب تاب‏آوری تحصیلی و انعطاف‏پذیری در مقابل مشکلات و

چالش‏های تحصیلی آماده می‎سازد و پس از کسب این مولفه روان‏شناختی شخص مشتاقانه و درگیرانه

نسبت به تحصیل و یادگیری عمل می‏کند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه می‏نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a causal model for academic well-being based on academic support, academic resilience and academic enthusiasm

نویسندگان [English]

  • najmeh shamekhi 1
  • maryam kouroshnia 2
  • Majid Barzegar 3
  • nadereh sohrabi 2
1 coach . Manager of the university counseling center
2 Islamic Azad University, Maroodasht branch
3 Islamic Azad University of Marvdasht
چکیده [English]

The present study was conducted in order to examine the mediating role of

academic resilience and academic engagement in the relationship between

academic support and academic well-being on 540 male and female high school

students in Shiraz city in the academic year (2001-2001). The sample members

were selected using a multi-stage cluster sampling method and the scales of

academic support (Sands and Plunkett, 2005), academic resilience (Cassidy, 2016),

academic engagement (Fredericks et al., 2004) and well-being study (Tominin-

Sweeney et al., 2012). After collecting the data, the evaluation of the proposed

model was done with the method of structural equations and using the Imus

program. The results of the data analysis showed that academic resilience has a

significant mediating role between the relationship between academic support and

academic engagement. Academic engagement has a significant mediating role

between the relationship between academic resilience and academic well-being.

Also, academic resilience and academic engagement play a significant mediating

role between academic support and academic well-being, respectively. These

findings mean that academic support prepares students to acquire academic

resilience and flexibility in the face of academic problems and challenges, and

after acquiring this psychological component, a person is engagement and

involved in education. And learning works and finally experiences academic well-

being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic support
  • academic resilience
  • academic engagement and academic well-being