ارائه مدل مشارکت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان هرمزگان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی،واحد بندر عباس،دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی،واحد بندر عباس،دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران،(نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل مشارکت فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان انجام شده است.

روش شناسی پژوهش: این مطالعه یک پژوهش آمیخته است که در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و برمبنای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان به ارائه مدل کیفی پرداخته شده است؛ هم‌چنین در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، بر اساس نظرات 390 نفر از دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد استان هرمزگان، به بررسی اعتبار مدل کیفی پیشنهادی پرداخته شده است.

یافته ها: در بخش تحلیل مضمون، 51 مضمون پایه، 12 مضمون سازمان‌دهنده و 1 مضمون فراگیر شناسایی گردید. هم‌چنین نتایج تکنیک تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش هر چهار مدل (مضامین فراگیر) پیشنهادی را تایید کرد.

بحث و نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه می‌تواند ضمن ارائه بینش عمیق به تصمیم‌گیران ارشد و مدیران فرهنگی، زمینه‌ساز مشارکت فرهنگی هرچه بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد (و سایر دانشگاه‌ها) گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the Model of Cultural Participation of Islamic Azad University Students (Case Study: Islamic Azad Universities of Hormozgan Province)

نویسندگان [English]

  • ZAHRA SAYAFAN 1
  • kolsum nami 2
  • mokhtar zakeri 1
  • Mahmoud Sabahizadeh 1
1 Department of , Educational management Bandar Abbas Branch Islamic Azad University, Bandar Abbas Iran
2 Department of , Educational management Bandar Abbas Branch Islamic Azad University, Bandar Abbas Iran
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of presenting a model of cultural participation of Islamic Azad University students in Hormozgan province.

Research methodology: This study is a mixed research, in the qualitative section, using thematic analysis technique and based on semi-structured interviews with 20 experts, a qualitative model was presented. Also, in the quantitative section, using confirmatory factor analysis, based on the opinions of 390 students in different units of Hormozgan Azad University, the proposed qualitative model has been investigated.

Findings: In the theme analysis section, 51 basic themes, 12 organizing themes and 1 overarching themes were identified. The same results of the factor analysis technique also confirmed the fit of all four proposed models (overarching themes)

Conclusion: The findings of this study can provide insight to senior decision-makers and cultural managers, and become the basis for more cultural participation of Azad University (and other universities) students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Participation of Students
  • Mixed Approach
  • Islamic Azad University