ارائه الگوی پرسشگری استراتژیک در راستای توسعه پایدار نظام آموزش عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پرسشگری استراتژیک در راستای توسعه پایدار نظام آموزش عمومی انجام پذیرفت.

روش شناسی پژوهش: به منظور دستیابی به این هدف، از روش پژوهش آمیخته(کیفی با رویکرد گراندد تئوری و کمی از نوع پیمایشی) استفاده شده است. جامعه آماری در حوزه کیفی را خبرگان رشته علوم تربیتی تشکیل ‌‌می‌دهد که از طریق مصاحبه نیمه‌‍‌‌‌‌‌‌‍ساختاریافته با 12 نفر به صورت هدفمند و بر اساس اشباع نظری یافته‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ جامعه ‌‌آماری در حوزه ‌کمی نیز ‌شامل مدیران مدارس، معلمان متخصص و کارشناسان ‌‌مدیریت آموزشی است که 261 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه از طریق سنجش خبرگان(حذف 18 مولفه از 60 مولفه شد) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (8/0) مشخص شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز در بخش توصیفی از ‌‌آماره‌های درصد فراوانی، میانگین، و ... و در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و از نرمافزار SmartPLS 3 جهت تبیین مدل استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در بخش کیفی شامل مولفه‌های علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردی، پیامدی، و محوری است. در بخش کمی، جهت برازش مدل بر اساس معیار GOF استفاده شده است که نشان از برازش قابل قبولی دارد.

نتیجه‌گیری: بنابراین الگوی تهیه شده میتواند در راستای توسعه پایدار نظام آموزش عمومی نقش به سزایی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a model of strategic questioning in direction of sustainable development of public education

نویسندگان [English]

  • mohammad adiban 1
  • esmaeil kazempour 2
  • zohreh shakibaei 3
1 PhD Student in Educational Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
2 Esmaeil. Kazempour (Ph.D) Associate Professor in Curriculum Studies, Department of Education, Tonekabon Branch, I.A.U, Tonekabon, IRAN
3 Assistant Professor in Educational Department,Tonekabon Azad University
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of presenting a model of strategic inquiry for the sustainable development of the public education system.

Research methodology: In order to achieve this goal, the mixed research method(qualitative with grounded theory approach and quantitative survey type) has been used. The statistical population in the field of quality consists of experts in the field of educational sciences who were purposefully selected as a sample through semi-structured interviews with 12 people based on the theoretical saturation of the findings. The statistical population in the quantitative field also includes school principals, specialized teachers and experts in educational management, of which 261 people were selected by cluster sampling. The data collection tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The validity of the questionnaire was determined by assessment of experts (eliminated 18 components out of 60 components) and its reliability was determined by Cronbach's alpha coefficient (0.8). In order to analyze the data, in the descriptive part, the statistics of frequency percentage, average, etc., and in the inferential statistics section, confirmatory factor analysis and SmartPLS 3 software were used to explain the model.

Findings: The research findings in the qualitative part include causal, contextual, intervening, strategic, consequential, and pivotal components. In the quantitative part, the fitness of the model assessed by the GOF criterion, which indicates an acceptable fit.

Conclusion: Therefore, the prepared model can play an important role in the sustainable development of the public education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Development
  • Sustainable Development of Public Education System
  • Questioning
  • Strategic questioning