طراحی و تدوین چارچوب آموزش کسب و کار به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان در وضعیت موجود و مطلوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.

2 مدیر گروه مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی .واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی تهران. تهران .ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران

چکیده

هدف پژوهش، طراحی و تدوین چارچوب آموزش کسب و کار به دانش آموزان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان در وضعیت موجود و مطلوب بود. پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (مطالعه موردی کیفی و کمّی) از نوع اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل مشارکت کنندگان بالقوه اعضای هیات علمی دانشگاههای استان هرمزگان، دانشجویان دوره دکتری و معلمان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش استان هرمزگان بودند؛ برای تجزیه و تحلیل داده ها از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی»، و معیار اشباع یافته ها « اشباع نظری » استفاده گردید؛ اشباع نظری نقطه ای در تحقیقات کیفی است که نشان دهنده کفایت داده‌های گردآوری شده جهت تحلیل و ارائه گزارش نهایی است.

ابزار پژوهش، فرم مصاحبه باز پاسخ بود؛ داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت؛ تعیین اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تأییدپذیری و اعتماد پذیری انجام شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and compiling a business education framework for high school students in Hormozgan province in the current and desired situation

نویسندگان [English]

  • Mohamad Metarpour 1
  • Mehdi Bagheri 1
  • nader gholi ghourchian 2
  • Kolsoom Nami 3
1 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Azad University, Bandar Abbas Branch, Bandar Abbas, Iran.
2 full professor and head department school of management and economic department of higher education science and research branch .the islamic azad university .tehran.iran
3 Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Azad University, Bandar Abbas Branch, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

Background and Aim:The purpose of this study was to Design and Framework education to high school students in Hormozgan province in the current and desired situation. The research was conducted using a combined research method (qualitative and quantitative case study) of exploratory type.; The statistical population of the study consisted of Potential participants of faculty members of universities in Hormozgan province, doctoral students and secondary school teachers in Hormozgan province.

Methodology: In this study analyze the data from the "targeted approach" and the "method of selecting key experts", and use The "theoretical saturation criterion" was used; Theoretical saturation is a point in qualitative research that indicates the adequacy of the data collected to analyze and present the final report. The research tool was an open-ended interview form; Data were analyzed using Nvivo software using content analysis technique; Validation of qualitative data was performed using verification and reliability techniques.

Results:The results are: Business education plan for students (inclusive theme) in the form of 4 dimensions of organizing themes (education-innovation, curriculum-content, Psychological factors-communication, economic and social factors-environment) and 72 basic themes were organized; The business education framework in the current and desired situation included 5 extracted concepts of the current situation and 9 sub-categories in the desired situation; The results of reviewing the validity of the business education framework in the current and favorable situation showed that: 12 components of business education (purpose, content, coach role, learner role, teaching-learning method, evaluation, teaching materials, type of curriculum, educational level, participants, place of training, time of training) have a high correlation coefficient (meaning level You have 99% confidence) ; Discusion: The business education framework of high school students in Hormozgan province is relatively suitable in the current situation and has a distance to the desired situation, which can be improved with the design.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design
  • Framework؛ Business Education؛ High school students